A Bosch a szoftveres autózás új korszakát nyitja meg – ez a jövő irányvonala.
A Bosch innovatív elektronikai megoldásokat kínál, amelyek közé tartoznak a fékezés és kormányzás vezérlésére szolgáló, vezetékes rendszerek. Ezeket a technológiákat kifejezetten a kínai piac igényeihez igazítva fejlesztik és gyártják.
Kína járműipari piaca olyan óriási, hogy természeténél fogva saját, különleges fejlődési pályáját követi. Ennek egyik kulcsfontosságú aspektusa, hogy a jövő autózása egyre inkább a szoftverek világára épül. Ezen a területen a Bosch is lépést tart a trendekkel, hiszen a vállalat sikeresen megszerezte a technológiai élenjáró szerepét a szoftveralapú mobilitás szegmensében. Tavaly a Bosch mobilitási üzletága Kínában 4 százalékos növekedést könyvelhetett el, elérve ezzel körülbelül 15 milliárd eurós árbevételt, ami a Bosch teljes kínai bevételének több mint 80 százalékát teszi ki.
A vállalat jövőbeli kilátásai biztatóan alakulnak, mivel a mobilitási üzletág Kínában új megrendeléseinek több mint 65%-a a jövő két kulcsfontosságú területére, az elektromos hajtásrendszerekre és a szoftveralapú autókra összpontosít. "A Bosch aktívan fejleszti technológiáit Kínában, és sikeresen vezeti be innovációit a piacon. Ez különösen igaz az infotainment rendszerek, a vezetéstámogató megoldások és az elektromobilitás területén" - hangsúlyozta Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke.
A legújabb technológiákat felvonultató, szoftveralapú autók egyre kevesebb, de annál erősebb számítógépet használnak. A Bosch nemrégiben jelentős megrendelést kapott Kínából, amely a járművek számára készült, nagy teljesítményű fedélzeti számítógépek gyártására vonatkozik. Ezeket az eszközöket mesterséges intelligencia alapú kezelőfelületek (AI cockpit) kialakításához fogják felhasználni. A rendszer egyik legizgalmasabb jellemzője, hogy a sofőrök rendkívül természetes módon, szinte emberi interakcióval kommunikálhatnak a járműveikkel. A Bosch már az idén megkezdi az AI cockpit megoldások gyártását, ezzel új dimenziót nyitva az autós élmények terén.
A német központú óriásvállalat, amely körülbelül 418 ezer munkatársat foglalkoztat világszerte, 2024-re várhatóan 90,3 milliárd eurós árbevételt ér el. Az új, szoftveralapú autókhoz kifejlesztett portfóliója a vezetéstámogató rendszerekhez alkalmazott rugalmas moduláris felépítést is magában foglalja. Az Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) termékcsaládja már jelenleg is globálisan elérhető a gyártók számára, lehetőséget teremtve arra, hogy ezek az innovatív technológiák gyorsabban, valamint költséghatékonyabban valósuljanak meg a sorozatgyártás során.
A Bosch innovatív ADAS termékcsaládja már hat kínai autógyártó, köztük a BAIC, Dongfeng és Jetour, érdeklődését felkeltette. Ezek az autóipari cégek három előre konfigurált megoldást választhatnak, amelyeket könnyedén integrálhatnak új modelljeik sorozatgyártásába. A termékek széles skálát ölelnek fel, a belépő szintű járművektől a középkategóriás autókon át egészen a prémium szegmensig. Az új ADAS termékcsalád minden egyes elemében a mesterséges intelligencia előnyeit kihasználja, hogy a járművek biztonságát és teljesítményét egyaránt növelje.
A rendszer mesterséges intelligenciát alkalmaz, hogy értelmezze a környezetet és a közlekedési helyzeteket, valamint optimalizálja az útvonalakat. A jármű „jövőbe látó” képessége révén figyelembe veszi a többi résztvevő lehetséges reakcióit is a forgalomban. Az új fejlesztésű ADAS rendszerek olyan 360 fokos kamerákkal és kiemelkedő számítási teljesítménnyel rendelkeznek, amelyek segítségével hatékonyan kezelik a városi forgalmat és a körforgalmakat. Sőt, ahol a jogszabályok ezt lehetővé teszik, már a városi, kéz nélküli vezetést is biztosítják.
A jövő mobilitása szoftveralapú megközelítést igényel, ami új hardveres innovációkat is magával hoz. A márka legújabb, forradalmi elektronikus fékrendszere (brake-by-wire) a vezető fékezési parancsait redundáns jelkábelek segítségével, elektromos úton továbbítja. Ennek köszönhetően teljesen feleslegessé válik a hagyományos fékpedál és a fékrendszer egyéb mechanikus elemei közötti kapcsolat. A már meglévő hidraulikus megoldások mellett egy tisztán elektromechanikus fékrendszer kifejlesztése is folyamatban van. (Ez a digitális vezérlési technológia nem új a járműiparban, hiszen a modern repülőgépek is hasonló elven működnek.)
A szoftveralapú mobilitás a kormányzásban is új irányt jelent. Az elektronikus kormányzásnál (steer-by-wire) elektromos kábelezés váltja fel a kormányoszlop és a kormánymű közötti mechanikus kapcsolatot. A Bosch Huayu Steering Systems vegyesvállalat új steer-by-wire megoldásának használatáról már három kínai gyártóval is megállapodott. A tervek szerint a rendszer gyártása még idén megkezdődhet.
Különösen népszerű Kínában a Bosch elektromos tengelye (e-Axle) is, amelyben egy egységbe integrálták az elektromos motort, a teljesítményelektronikát és a hajtóművet. Emellett a haszonjárművek piaci szegmensében a Bosch mobil üzemanyagcellás hajtásrendszerei iránt is egyre növekvő vásárlói igény mutatkozik: a vállalat máris több ezer hidrogénalapú modult szállított a kínai a megrendelőknek.