A gyerekek általában nem élnek vissza a rájuk vonatkozó jogokkal úgy, ahogyan azt sok felnőtt teszi, de gyakran nem is tudják, hogy egyáltalán léteznek jogaik.

A Józsefvárosban első ízben megvalósított gyerekrészvételi költségvetés a kerületi részvételi költségvetés ifjúsági verziója, amelynek alapelvei és céljai megegyeznek. Ez a kezdeményezés lehetőséget biztosít a helyi fiatalok számára, hogy kifejtsék véleményüket arról, mire költsön a városrész vezetése a rendelkezésre álló forrásokból. Az ötletbörze és a kiválasztott projektek megvalósítása az elmúlt három év során már szerves részévé vált a kerület közéleti eseményeinek. A program szakmai irányítása Németh Nikoletta gyermekügyi referens feladata, akit egy lelkes kommunikációs csapat segít a feladatok elvégzésében. Kérdéseink között szerepelt, hogy kinek is hasznos ez a kezdeményezés, és miért fontos, hogy a gyerekek véleményt formáljanak a felnőttek döntéseivel kapcsolatban.
A személyes motivációm, ami erre a területre irányított, mélyen gyökerezik az életem különböző tapasztalataiban. Gyerekkoromban mindig is érdekelt a világ működése, a problémák megoldása és az emberek közötti kapcsolatok dinamikája. Ahogy felnőttem, észrevettem, hogy a tudás és az empátia képes hidakat építeni az emberek között, ami még inkább inspirált engem. Ezen kívül a személyes élményeim, különösen a nehézségek és kihívások, arra késztettek, hogy keressek egy olyan területet, ahol hozzájárulhatok mások életének javításához. A vágy, hogy segítséget nyújtsak és pozitív változást hozzak létre, vezérelt a szakmai utamon, és arra ösztönzött, hogy folyamatosan tanuljak és fejlődjek ebben a dinamikus környezetben. Ez az elkötelezettség és szenvedély motivál nap mint nap, hogy a legjobbat nyújtsam a területemen, és hozzájáruljak egy jobb jövő megteremtéséhez.
Békés megye rejtett szegletéből, a határ közelében fekvő Kunágotáról származom, egy olyan településről, ahol a gazdasági lehetőségek rendkívül korlátozottak. Tanulmányaimat a gyulai főiskolán végeztem, ahol általános szociális munkás diplomát szereztem. 2013-ban költöztünk Budapestre, és egy évvel később kezdtem el dolgozni a kerületi család- és gyermekvédelmi központban, tavaly februárban pedig átigazoltam a polgármesteri hivatalba. Motivációm mélyen gyökerezik a saját múltamban: egy szegény családból származom, ahol a lehetőségek szinte teljesen hiányoztak, mind a felnőttek, mind a gyerekek számára. Amikor értesültem arról, hogy létezik egy EU-s pályázat, amely a gyerekek közéleti részvételét támogatja, azonnal felkeltette az érdeklődésemet. Nagyszerű látni, hogy végre van lehetőség a fiatalok számára, hogy hangot adjanak maguknak és boldogabb gyerekkort élhessenek. Ez az a helyzet, amikor a szülők, akik saját álmaikat nem tudták megvalósítani – legyen az jogászi vagy színészi pálya –, most a gyermeküknek szeretnék megadni azokat a lehetőségeket, amelyek nekik nem adatott meg. Úgy érzem, hogy ezen a területen új utakat nyithatok meg a gyerekek számára, segítve őket abban, hogy érvényesítsék jogaikat, és aktívan részt vegyenek a közéletben, ezáltal gazdagabb és teljesebb életet élhessenek.
Mit jelent a gyerekrészvételiség, és miben nyilvánul meg?
Fontos, hogy a gyerekek aktívan részt vehessenek az őket érintő döntésekben, hiszen joguk van befolyásolni a saját sorsukat. Mi segítünk nekik megtalálni a legmegfelelőbb utat, hogy elérjék a számukra legkényelmesebb célokat. Programunk keretében elsajátítják, kinek és hogyan forduljanak segítségért, ha problémáik adódnának, és azt is, hogy bátran kiálljanak saját érdekeik mellett. A részvételiség alapja pedig az, hogy mindenkinek joga van hozzászólni a közélet fontos kérdéseihez.
Hogyan fedezték fel, hogy mire vágynak a gyerekek?
Azért, hogy jobban megértsük a gyerekek mindennapi kihívásait és aggodalmait, valamint hogy megtudjuk, milyen kreatív megoldásokat javasolnak ezekre, különböző életkorú gyerekfórumokat alakítottunk ki. Az első alkalommal a fiatalabb korosztály, azaz az öt- és tizenegy évesek véleményét kértük ki egy játékos kérdezősködés keretében. Arra voltunk kíváncsiak, mi zavarja őket az iskolai környezetben vagy a köztereken, és milyen változtatásokat szeretnének látni. Miután a gyerekek megfogalmazták a felmerülő problémáikat, a tapasztalatokat átadtuk az ifjúsági fórumnak, ahol a résztvevők már tizennyolc éves korig terjedtek.
Feltűnő volt, hogy a felmerülő problémák életkortól függetlenül szinte azonosak: a közbiztonság hiányosságai, a zöldterületek és játszóterek szűkössége, a kortársak általi bántalmazás, valamint az, hogy az oktatási intézményekben alig, vagy egyáltalán nincs lehetőségük beleszólni az őket érintő ügyekbe.
A legfájóbb az volt, hogy a gyerekeknek fogalmuk sem volt arról, hogy léteznek alapvető jogaik, és hogy ezek pontosan miket takarnak.
Kik segítettek a gyerekrészvételi költségvetés megalkotásában?
- Első körben négy intézmény volt, amely bizonyos összeg felett rendelkezhetett. A Katica és a Csodasziget tagóvoda, a Kesztyűgyár Közösségi Ház és a FiDo Ifjúsági Központ. A két óvodában és a Kesztyűgyárban már begyűjtötték az ötleteket, A FiDO-ban még zajlik az ötletbörze, a megvalósítás fázisa ezután következik. Az összegyűjtött ötletek közül március 16-ától kezdődően szavazhatják meg a gyerekek azokat az ötleteket, amelyek nekik a legjobban tetszenek.
Eddig milyen ötletek gyűltek össze?
- Mivel a korcsoportok nagyon eltérők, ezért mindenhol mást preferálnak. Az ovikban szeretnének szebb udvarokat, szebb öltözőszekrényeket. A Kesztyűgyárba járó gyerekek az épület mellett lévő Homokudvart szeretnék rendbe hozatni, hogy ott kültéri, iskolán kívüli programokat szervezzenek. Szeretnének ismert emberekkel, alkotókkal is találkozni, beszélgetni velük, amit támogatunk, mert fontos motivációt adhatna nekik a továbbiakra.
A kerület költségvetésében, a pénzügyi megszorítások miatt, sajnos nincs elegendő forrás ezekre a célokra.
A gyerekrészvételi program és költségvetés létrehozásának célja, hogy a fiatalok közéleti tapasztalatokat szerezhessenek, és érezzék, hogy ez a kezdeményezés kizárólag róluk szól. Arra törekszünk, hogy a kerületben felnövő gyerekek számára vonzó legyen a környezetük, és büszkén éljék meg gyermekként eltöltött éveiket. Ez elengedhetetlen lépés ahhoz, hogy tudatos állampolgárokká váljanak, akik felnőttként nem fogadják el, hogy mások döntsön a jövőjükről. Ezen felül elindítottuk a "Kell egy csapat!" programot, amely lehetőséget biztosít a gyerekeknek, hogy részt vegyenek közösségépítő, szabadidős tevékenységekben. Ilyen például a közös kirándulás, vagy a látogatás az Illúziók Múzeumába. A kerületben élő vagy ott tanuló gyerekcsoportoktól 28 kreatív ötlet érkezett, amelyek közül 12-et már támogatni tudtunk az első körben. Terveink között szerepel, hogy ebben az évben újabb ötletbörzét hirdessünk, hogy még több inspiráló javaslatot valósíthassunk meg.
Sokakban felmerülhet, hogy jó-jó, de ha mindig csak a gyerekek jogait hangsúlyozzuk, mi lesz a kötelességeikkel?
Ezt a felvetést a program beindulása óta nagyon sokszor megkapjuk. Én olyankor mindig elmondom, hogy amikor az ember megszületik, azonnal kap jogokat - például az élethez való jog is ilyen -, és ahogy növekszik, azok mellé folyamatosan kap kötelességeket, amiket a társadalom rátestál. A programban arra törekszünk, hogy megtanítsuk a gyerekeknek azt, hogy az egyén joga mindig csak addig terjed, amíg a másét nem sérti. Azt gondolom, hogy az ifjúsági fórum tagjainak ez alaptétel.
A gyerekek nem élnek vissza a rájuk ruházott jogokkal. Nem arra vannak berendezkedve, hogy amint jogokat kapnak, visszaéljenek vele, mint a felnőtt-társadalom nagy része.
Ami sokak számára meglepő lehet, hogy a gyerekeknek fogalmuk sincs a jogaikról. Mindig megdöbbennek, hogy nekik mennyi mindenféléhez van joguk.
Természetesen! Az alábbiakban néhány példa arra, hogy mikhez lehetne egyedivé tenni a szöveget: 1. **Kreatív írás**: Képzelj el egy varázslatos világot, ahol a szavak életre kelnek, és mesélj el egy történetet, amelyben a főszereplő egy elfeledett könyvtár felfedezésére indul. 2. **Személyes élmények**: Oszd meg egy különleges pillanatodat az életedből, amikor valami váratlanul megváltoztatta a nézőpontodat, és hogyan formálta ez a tapasztalat a jövődet. 3. **Társadalmi kérdések**: Írj egy érvelő esszét a fenntarthatóság fontosságáról, és hozz példákat a mindennapi életből, hogy hogyan tehetünk lépéseket a környezetvédelem érdekében. 4. **Művészeti elemzés**: Válassz ki egy festményt vagy zeneszámot, és elemezd annak hatását a közönségre, valamint a mögöttes üzenetét. 5. **Humoros írás**: Készíts egy vicces leírást arról, hogy mi történik, amikor egy cica és egy robotvákum egy háztartásban találkozik. Melyik irányba szeretnéd továbbvinni a szöveget?
A játékhoz, a tanuláshoz, az egészségük és a méltóságuk megőrzéséhez. És nálunk most már joguk van az őket érintő kérdések eldöntéséhez is. Ezek megismertetéséhez az UNICEF Ébresztőóra edukációs programja van segítségünkre. Nagyon élvezik a játékos oktatást, és számomra csodálatos, amikor látom, hogy a kezdetben megszeppent gyerekek kezdenek megnyílni, mert megérzik, hogy ezek szerint ők ennyire fontosak, ám egyben azt is megtanulják, hogy ezzel a tudással felelősségük lett.
Van más helyeken is gyerekrészvételi program?
Manapság országszerte egyre több diáktanács és diákszervezet működik eredményesen, azonban ez a kezdeményezés főként a fővárosra korlátozódik. Ahogy elhagyjuk a városi agglomerációt, a fiatalok és az önkormányzatok közötti kapcsolatok drámaian csökkennek, vagy akár teljesen megszűnnek. Nem minden felnőtt számára előnyös, ha a gyerekek jogi ismeretekkel bírnak, hiszen a gyengébbek sokszor a szokásjog áldozataivá válnak, elnyomják és elhallgattatják őket. Éppen a fiatalok egy ilyen kiszolgáltatott csoportjának hangját nehéz érvényesíteni.
Ezzel a projekttel kapcsolatban a legbüszkébb arra vagyok, hogy sikerült egy olyan egyedülálló koncepciót megvalósítanom, amely nemcsak innovatív, hanem valódi értéket is képvisel a közösség számára. A csapatommal együtt dolgozva rengeteg kreatív ötletet és megoldást hoztunk létre, amelyek nemcsak a céljainkat szolgálják, hanem inspiráló példaként is szolgálnak mások számára. Emellett örömmel tölt el, hogy a közönség pozitív visszajelzései azt tükrözik, hogy a munkánk hatással van az emberek életére, és ez a legnagyobb elismerés számomra.
Úttörőnek tartom a tevékenységünket, hiszen az óvodáskorú gyermekekkel való foglalkozás terén a közéletben eddig nem tapasztalt mélységű elköteleződést mutatunk. Két alapvető pillére van ennek: a részvétel és a jogtudatosság. Fontos számomra, hogy fórumunk úgy alakult, hogy tükrözze a kerület lakosságának sokszínűségét, beleértve a lányok és fiúk közötti arány kiegyensúlyozottságát is. Szomorú tapasztalataink szerint a lányokat még mindig úgy nevelik, hogy kevésbé merjenek beleszólni a közéleti kérdésekbe. A fórumban sokféle háttérrel rendelkező gyermek képviselteti magát: vannak közöttük szerényebb anyagi körülmények között élők, valamint olyanok is, akik kvalifikáltabb családból származnak. Emellett nemzetiségi csoportok és menekült gyermekek is jelen vannak, így valóban széles társadalmi spektrumot ölel fel a közösségünk. Talán erre vagyok a legbüszkébb.
Ezek a fiatalok a városunk építőmesterei, a közös, harmonikus jövőnk alapkövei. Valószínű, hogy az utcán vagy az iskolában nem keresnék egymás társaságát, de itt, ebben a közegben összetalálkoznak, és csodálatos módon képesek együttműködni.
Amikor egy-egy téma felszínre kerül, gyakran felfedezzük, hogy az emberek valójában nem is annyira eltérőek egymástól. Reményeik, vágyak és életcéljaik nem csupán hasonlóságokat mutatnak, hanem sok esetben szinte azonosak is.
Józsefváros, a JóKer
A gyerekrészvételi költségvetés sikerén felbuzdulva 2022 májusában pályázott az önkormányzat az Európai Bizottságok által kiírt Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek programjának CERV 2022 CHILD című pályázatára, és ugyanebben az évben, novemberben fogadta el a képviselő-testület a gyerekbarát koncepciót. A projekt megvalósítása, amelynek a JÓKer nevet szavazták meg a FiDoba és a Kesztyűgyár Közösségi Házba járó gyerekek, 2023 májusában kezdődött. Ennek a projektnek a része a 2024-ben indult gyerekrészvételi költségvetés, a gyerek- és ifjúsági fórum, a kerületben dolgozó, gyermekekkel foglalkozó szakemberek képzése és a gyerek- és ifjúságrészvételi kerekasztal, és a Kell egy csapat!
A projekt egyedülálló kezdeményezés, amelynek célja, hogy a Budapest egyik legszínesebb kerületében élő fiatalok és gyerekek hangja még inkább érezhető legyen a helyi döntéshozatalban. A cél az, hogy ezen fiatalok megismerkedjenek jogaikkal, és lehetőséget kapjanak arra, hogy kifejezzék, mitől válhatnak a kerület közterei és parkjai számukra vonzóbbá és élhetőbbé. Fontos, hogy elmondhassák, szerintük milyen tényezők járulnak hozzá egy-egy intézmény komfortos és biztonságos működéséhez, valamint milyen programok és tevékenységek segíthetik legjobban a szórakozást, kikapcsolódást és pihenést. Ezzel a kezdeményezéssel a fiatalok nemcsak véleményüket, hanem aktív részvételüket is kifejezhetik a közösségi életben.
A gyerekjogok olyan alapvető jogok, amelyek a gyermekek védelmét és fejlődését szolgálják. Ezek a jogok biztosítják, hogy minden gyermek biztonságos környezetben nőhessen fel, ahol megkapja a szükséges támogatást, szeretetet és oktatást. A gyerekjogok közé tartozik a védelem a bántalmazás és elhanyagolás ellen, a szabad véleménynyilvánítás joga, valamint az egészséges életkörülményekhez való hozzáférés. Fontos, hogy a társadalom figyelmet fordítson a gyermekek szükségleteire, és aktívan támogassa őket abban, hogy hangot adjanak maguknak. A gyerekjogok elismerése nem csupán jogi kötelezettség, hanem morális felelősség is, amely hozzájárul a jövő generációk boldogulásához és jólétéhez. A gyermekek nem csupán a jövő, hanem a jelen is, így életük és fejlődésük a középpontban kell, hogy álljon.
A jogok biztosítják számodra a védelmet és a boldogságot, lehetővé téve, hogy szabadon és elégedetten éld az életed.
A jogaidat törvények védik, és lényeges, hogy tisztában legyél azzal, hogy minden alapvető emberi jog, amely minden egyént megillet, születésed pillanatától fogva a tiéd. A jogaid azt jelentik, hogy számos olyan tevékenységet végezhetsz, amelyeket megtehetsz, míg másoknak kötelezettségeik vannak arra, hogy támogassanak abban, hogy boldogan, egészségesen és biztonságban élj. Ugyanakkor fontos, hogy te is tiszteletben tartsd mások jogait. Ha megismered a jogaidat és megtanulsz felelősségteljesen élni velük, akkor gazdagabb tapasztalatokat szerezhetsz az együttműködésről, mások tiszteletéről, valamint a saját igényeid, szükségleteid és érzéseid kifejezésének módjáról.
A Gyermekjogi Egyezmény három alapvető pilléren nyugszik: a gondoskodás és ellátás biztosítása, a gyermekek védelme, valamint a részvételi jogok érvényesítése.
A gyermekek gondozása, táplálása, oktatása és testi-lelki védelme minden közösség alapvető felelőssége. A megfelelő ellátás nem csupán a fizikai szükségletek kielégítését jelenti, hanem azt is, hogy a gyerekek hozzáférhetnek különféle erőforrásokhoz. Ezen keresztül olyan fontos értékekhez is juthatnak, mint a szeretet, az önértékelés, a tudás, valamint a bennük rejlő tehetségek kibontakoztatásának lehetősége. A jövő generációi számára elengedhetetlen, hogy a számukra ideális környezetet megteremtsük, amely támogatja fejlődésüket és boldogulásukat.
A gyermekek védelme nem csupán a szülők felelőssége, hanem mindazoké, akik kapcsolatba lépnek velük. Ezért a család, a helyi közösségek, az intézmények és a szakemberek mellett a jogalkotóknak is kötelességük figyelemmel kísérni és biztosítani a gyerekek biztonságát és jólétét. Minden érintett szereplő közös feladata, hogy támogassa a fiatalokat és védje őket a veszélyektől.
A részvétel aktív cselekvésen (hogy például részt vegyél a téged érintő döntések meghozatalában) túl azt is jelenti, hogy a gyerekek megnyilvánulhatnak, egyénenként és csoportban is, elmondhatják véleményüket, kifejezhetik érzéseiket.
Minden gyermek alapvető jogai egyenlő módon járnak, függetlenül attól, hogy hol nőnek fel, milyen életkörülmények között élnek, mi a származásuk, milyen nyelvet beszélnek, milyen a bőrszínük vagy vallási hovatartozásuk. Ezek a jogok éppúgy megilletik a fiúkat és a lányokat, valamint azokat is, akik valamilyen fogyatékossággal élnek.