A haladó politikai erők lenyűgöző összeget fektettek be kampánytevékenységükbe Kosjerić és Zaječar városában.


A Szerb Haladó Párt (SNS) a kosjerići és a zaječari helyi választásokra összesen több mint 58 millió dinárt költött el. Az Oknyomozó Újságírói Központ (CINS) elemzése rámutat, hogy korábban ezekben a településekben a kampányköltségek nem érték el a két és fél millió dinárt sem.

Kosjerićben az idei választási kampány során a haladó pártok több mint 31 millió dinárt költöttek el, ahogy azt a Korrupcióellenes Ügynökség hivatalos honlapján közzétett kampánykiadási jelentések is mutatják. Érdekes megjegyezni, hogy a korábbi választások során az SNS kiadásai ebben a településen soha nem haladták meg a 459 ezer dinárt, mint például a 2013-as választások alkalmával.

A kosjerići kampány során az SNS jelentős mértékben fektetett be reklámokba, összesen több mint 28 millió dinárt költve. Ebből az összegből több mint a felét a Pink televízió kapta, de nem elhanyagolható a Prva és a B92 csatornákra fordított költség sem. Emellett hirdetéseket helyeztek el online platformokon, valamint az Informer nyomtatott kiadásában is, amelynek költségei meghaladták a három és fél millió dinárt.

A korábbi választások során Kosjerićben a haladó párt legfeljebb 300 ezer dinárt fordított reklámokra és népszerűsítő anyagokra.

Zaječarban is hasonló körülmények uralkodnak.

Zaječarban szintén hasonló mértékű kampányköltést jelentettek: a uralkodó párt több mint 27 millió dinárt fordított a kampányra, míg korábban ebben a városban soha nem lépte túl a 2 milliót.

A reklámköltségek itt is kiemelkedő szerepet játszottak, összesen körülbelül 26 millió dinár összegben. Az országos tévék mellett az SNS hirdetései a helyi TV Istok csatornán is megjelentek.

Emellett körülbelül egymillió dinárt fordítottak különböző promóciós tárgyakra, például óriásplakátokra, bögrékre, öngyújtókra, kitűzőkre.

Vladimir Tupanjac, aki a politikai pártok finanszírozásának szakértője, az Oknyomozó Újságírói Központnak adott interjújában hangsúlyozta, hogy az SNS számára kulcsfontosságú volt a kampányok során elért eredmény javítása.

Nyilvánvalóan céljuk volt, hogy választóik és a közvélemény számára is világossá tegyék, hogy továbbra is határozottan állnak a helyzet magaslatán. Ezzel párhuzamosan igyekeztek csökkenteni az egyetemista mozgalom fontosságát, értelmét.

A Transparency Srbija nevében Nemanja Nenadić kifejtette, hogy noha az SNS hivatalosan jelentős kampánykiadásokat tüntetett fel, a valós költések valószínűleg még ennél is magasabbak voltak.

Ez az információ tovább erősíti azt a korábbi megállapítást, miszerint ezek a városok az önkormányzati választásaikkal valójában országos szinten is komoly hatást gyakoroltak.

Hozzátette azt is, hogy a parlamenti pártok hatalmas előnnyel rendelkeznek a helyi polgári csoportosulásokhoz képest, mivel előbbiek több millió eurónyi közpénzt kapnak, amelyből kampányokat tudnak finanszírozni, míg az utóbbiak legfeljebb elenyésző értékű önkormányzati támogatásra számíthatnak.

A legfrissebb hírek szerint június 8-án zajlottak a helyi önkormányzati választások Zaječarban és Kosjerićben. A CRTA megfigyelőmissziójának jelentése alapján mindkét településen kiemelkedően magas részvételi arányt regisztráltak: Kosjerićben a választásra jogosult polgárok 84,2%-a, míg Zaječarban 63,6%-a élt szavazati jogával.

A CRTA állásfoglalása alapján a választások lebonyolítása rendkívül tisztességtelen és antidemokratikus környezetben zajlott. A kampány során intézményesített nyomásgyakorlás, valamint a média és a fizikai erőszak alkalmazására épülő visszaélések uralták a folyamatot.

Itt az év ajánlata: te nyugodtabb, mi még jobbak leszünk!

A visszajelzések tükrében három fő tényező vált ki frusztrációt a weboldalon:

A felugró hirdetések

* az, hogy nem tudod végigolvasni az előfizetőknek járó cikket,

* a mellégépelések.

A helyzetünk sajnos az, hogy képtelenek vagyunk további saját anyagokat előállítani, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a benyújtott pályázatainkra. Ráadásul a Magyar Nemzeti Tanács, a pártházból érkező, megkérdőjelezhető indokokra hivatkozva, már évek óta nem ajánlja támogatásra a projektjeinket.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) válhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetőjévé. Ezzel nemcsak a zavaró felugró reklámoktól szabadulsz meg, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovat exkluzív cikkeihez is. Ezen kívül hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a vajdasági magyar közönség kedvenc online platformja maradjon, és bővüljenek a helyi témákra vonatkozó tartalmaink!

U. i. Ha kétszáznál több előfizetőnk lesz, bizisten, még egy olvasószerkesztő alkalmazását is megfontoljuk!

Related posts