A McLaren csapata világbajnoki címet szerzett, míg az idei F1-es szezon utolsó futamán legalább hat pilóta elköszön a versenypályától.


A pole pozícióból rajtoló Lando Norris sima rajt-cél győzelmet aratott Abu-Dzabiban, az idei F1-es szezon utolsó versenyén, ezzel pedig bebiztosította a McLarennek a konstruktőri világbajnoki címet. A második helyen a rajtnál az Oscar Piastrit 10 másodperces büntetésért cserébe kilökő Max Verstappennek köszönhetően egy helyet előrelépő Carlos Sainz végzett, míg a harmadik a dobogóra a 19. helyről felzárkózó Charles Leclerc lett.

Az idei utolsó verseny különös hangulatot hozott, hiszen sok versenyző búcsúzott a sportágtól. Lewis Hamilton 246 futam után utoljára öltötte magára a Mercedes csapat színeit, míg Carlos Sainz számára ez volt az utolsó alkalom, hogy a Ferrari volánja mögé ült. Kevin Magnussen elbúcsúzott a Haas csapatától, Franco Colapinto pedig a Williams színeiben látta el utolsó feladatát. A dán pilóta, továbbá Sergio Pérez, Valtteri Bottas és Guanyu Zhou is könnyen lehet, hogy a Forma-1-ben való szereplésük végéhez érkezett, miközben Colapintónak még kérdéses a jövője a száguldás világában. A verseny nem csupán a teljesítményről szólt, hanem a búcsúzásról is, ami még inkább felerősítette az érzelmeket a paddockban.

Közülük Carlos Sainz után a 16. helyről a 4. pozícióba (George Russellt az utolsó körben kapta el) felzárkózó Hamiltonnak alakult a legjobban a futama, míg Pérez már az első körben búcsúzott, miután Valtteri Bottas kiforgatta. A finn később ismét hibázott, és telibe találta Kevin Magnussent, így ő sem tudta befejezni a versenyt, a dán pilóta pedig utolsó lett. Zhou szintén nem szerzett pontot és a 13. helyen zárt.

A 20 pilótából csupán Lewis Hamilton döntött úgy, hogy a rajtnál a kemény gumikra vált. Minden más versenyző a közepes keveréket választotta. Kétségtelen volt, hogy Norris megőrzi a vezetést, és kezdetben úgy tűnt, hogy Piastri, aki mellette startolt, simán a második helyre tudja majd ugrani magát. De ekkor belépett a képbe Verstappen, aki az 5. pozícióból indult, és sikerült megelőznie Sainzot. Egy rövid pillanatra úgy tűnt, hogy minden rendben van, ám a holland pilóta a kanyarcsúcspont után túlságosan szélesre sodródott, és nekiütközött Piastrinak. Ennek következtében mind a McLaren, mind a Red Bull megpördült, a Red Bull pedig az utolsó helyre esett vissza.

A négyszeres világbajnok a rádióban balszerencsésnek nevezte a történteket, majd miután 10 másodperces büntetést kapott, és letöltötte azt az egyetlen kiállása alatt, frusztrációját kifejezve "hülye idiótáknak" titulálta a sportfelügyelőket. Az incidens nemcsak rá vonatkozott, hanem az első kanyarban történt esemény miatt Piastri is büntetést kapott, aki korábban megjegyezte, hogy "ez egy világbajnok manővere". Piastri néhány körrel később Franco Colapintót is megöklelte az első DRS-zóna végén, amiért ő is 10 másodperces büntetést kapott.

Ha az első körös zűrzavarra gondolunk, meg kell említenünk, hogy mindkét Red Bull pilóta balszerencsésen járt. Sergio Pérez, aki valószínűleg utolsó alkalommal versenyzett red bullos színekben, a hátsó egyenes végén a sikánban Valtteri Bottas áldozatául esett – amiért a finn is 10 másodperces büntetést kapott. A mexikói versenyző néhány kanyarral később a pálya szélén kénytelen volt leparkolni autóját, így feladta a futamot. Az incidens következtében virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, miközben a mezőny a következő sorrendben haladt: Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson, Verstappen, Hamilton, Bottas, Zhou, Albon, Doohan, Tsunoda, Colapinto, Piastri.

Kiemelkedő teljesítményt nyújtott Leclerc a verseny kezdetén, amely méltó figyelmet érdemel. A monacói pilóta a 19. pozícióból indulva fantasztikus 11 helyet javított. Ebből az első helyet a rajtnál beragadt Tsunoda, két helyet pedig Verstappen és Piastri koccanása hozott el számára, míg Bottas és Pérez ütközése újabb két pozíciót biztosított számára. Az igazán figyelemre méltó az volt, hogy Leclerc összesen hat autót előzött meg, főként azzal a merész manőverrel, hogy az első DRS-zóna végén külső íven fékezett.

A VSC-fázis a 3. körben ért véget, Russell pedig rögtön megtámadta Gaslyt a 3. helyért, de mivel a francia is nyithatta a DRS-t az előtte haladó Sainz miatt, kivédekezte a Mercedes attakját. Eközben Norris tökéletesen kapta el az újraindítást és közel 3 másodperccel Sainz előtt fejezte be a kört, hátrébb pedig Piastri is megpróbálta a 19. helyről elkezdeni a felzárkózást, de a már említett módon rögtön az első hosszú egyenesben felöklelte Colapintót, aki ennek következtében bal hátsó defektet kapott. Piastri a 4. kör végén szintén kiállt, de csak taktikai okok miatt, hiszen feltették neki a kemény keveréket.

A 10. körre Verstappen felzárkózott 8.-nak, míg Leclerc ebben a körben már Alonsót előzte a 6. helyért. Eközben Norris bő 3 másodperces előnnyel kontrollálta a versenyt Sainz előtt, akit Gasly már 5 másodperccel lemaradva követett a nyakán Russell-lel. Az 5. helyen Hülkenberg autózott, majd Leclerc, Alonso, Verstappen, Magnussen és Hamilton tette teljessé az első tízet.

A hétszeres világbajnok hátrébb helyezkedett, miközben Liam Lawson felé közelített, ám a fiatal pilótával nem volt könnyű dolga. Hiába tudta megelőzni az új-zélandi versenyzőt, Lawson a második DRS-zónában azonnal visszaszerezte a 12. helyet. Nem sokkal később, a 39 éves tapasztalt versenyző végleg magára hagyta az RB-t, és a rádióban jelezte, hogy nem érzi elég gyorsnak magát.

Leclerc a 12. körben már Hülkenberget előzve az 5. pozícióba jött fel, miközben Verstappen Alonso mellett ment el és vette át a 7. helyet. A 14. körben aztán Russell intézett újabb támadást a második DRS-zónában Gasly ellen, de a francia becsukta előtte a kaput, majd a kör végén kiállt kemény gumikért. Ami a taktikát illeti, többen érkeztek a 10. és a 20. kör között, ám az előzetes várakozásokkal ellentétben közülük többen is végigcsinálták egy cserével a futamot, így csak Alonso, Piastri, Zhou, Stroll és Magnussen járt egynél többször a szerelőinél.

Colapinto a 28. körben kénytelen volt feladni a versenyt. Vajon látjuk még az F1-ben az argentint?

A 20. kör végére Norris már több mint 4 másodperces előnnyel bírt Sainz előtt, míg Leclerc volt az első az élmezőnyből, aki kereket cserélt, és a kemény gumikra váltott. A monacói versenyző a 8. helyre esett vissza, majd a pályán kellett megelőznie Lawsont és Gaslyt. Sainz a 25. kör végén hajtotta végre a pitstopját, amire a McLaren csapata azonnal reagált, így Norris a 26. körben szintén a boxba ment. Ekkor Russell is érkezett, és Norris alig 2 másodperccel Sainz elé tért vissza az élen, míg Russell a 7. helyre jött ki, és azonnal megelőzte Gaslyt. A 27. kör végére már csak Verstappen nem állt ki a közepes gumikon rajtoló versenyzők közül, így Norris és Sainz mögött ő a 3. helyen haladt, míg a kemény gumikon rajtoló Hamilton a 4. helyen követte őt. Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso és Piastri alkották a további sorrendet. Verstappen végül a 29. körben hajtotta végre a pitstopját, majd a büntetése letöltését követően a 11. helyre esett vissza.

A 31. körben felcsillant a remény, hogy váratlan izgalmak színesíthetik a versenyt egy biztonsági autós fázis révén. Magnussen bravúrosan előzte meg Bottast az első DRS-zónában, de a finn pilóta a féktávon mindkét első kerekét blokkolta, és ezzel telibe találta a Haast. Bottas első szárnya megsérült, jobb első kereke defektet kapott, a kormányösszekötője pedig eltört, így ezzel véget ért a sauberes pályafutása. A Safety Car azonban nem érkezett, így a Mercedes, aki egy kicsit kivárt, a 34. kör végén behívta Hamiltont kerékcserére. Ezt követően a hétszeres világbajnok lett az egyedüli versenyző a mezőnyben, aki közepes gumikkal folytatta a versenyt. A kérdés pedig az volt, hogy a 7. helyezésből visszatérve vajon lesz-e elegendő gumija ahhoz, hogy utolsó Mercedeses futamán felkapaszkodjon a dobogóra.

Hülkenberg a 40. körben előzte meg ellenfelét, ezzel feljebb lépett a 6. pozícióra. A 43. körben Gasly-t is sikeresen maga mögé utasította, azonban az utolsó 15 körben több mint 14 másodperces hátrányt kellett ledolgoznia a csapattársával szemben. Végül sikerült beérnie őt, és az utolsó körre utolérte George Russellt is. Sajnos Liam Lawson lerobbanó RB-je miatt az első DRS-zónában nem tudta aktiválni a hátsó szárnyat. A második zónában azonban már szerencséje volt, és a gyors balos kanyarnál kívülről megelőzte honfitársát, így a 4. helyen fejezte be élete utolsó Mercedeses versenyét.

Az élen Norris végül 5,8 másodperccel nyert Sainz előtt, és ezzel a többiek eredményétől függetlenül (21 pont volt a különbség a két csapat között a futam előtt, a győzelem pedig 25-öt ér) bebiztosította a McLaren konstruktőri világbajnoki címét.

Norris és a két Ferrari mögött Hamilton, Russell, Verstappen, Gasly, Hülkenberg, Alonso és Piastri lett az első 10 sorrendje.

Related posts