A Századvég legfrissebb kutatása alapján Magyarországon komoly tanárhiány tapasztalható.

A kutatóközpont elemzésében a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont nyújtott adatokra és az Oktatási Hivatal statisztikáira támaszkodva arra a megállapításra jutott, hogy nőtt a szakképesítéssel nem rendelkező tanárok aránya az oktatási intézményekben. Különösen a természettudományos tantárgyak, a matematika, valamint az idegen nyelv oktatásában mutatkozik ez a tendencia, amely mind az általános iskolák, mind a gimnáziumok esetében aggasztó jelenséget jelent.
A Századvég legfrissebb elemzésében arra a következtetésre jutott, hogy a szakképesítéssel nem rendelkező szakos oktatók számának emelkedése a tanárhiány problémájára utal - számolt be róla a Népszava. Bár a dokumentum nem a széles nyilvánosság számára készült, célja a Magyarországon zajló uniós támogatású programok félidős értékelése.
A felsorolt megállapítás arra világít rá, hogy egyes pedagógusok olyan tantárgyakat oktatnak, amelyekhez nem rendelkeznek megfelelő végzettséggel. Ennek hátterében az áll, hogy az érintett intézményben hiányzik a szükséges számú szakképzett tanár.
2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és a gimnáziumokban számottevően nem változott, azonban ezt követően az indikátor értéke a megfigyelt tantárgyak esetében (természettudományi tárgy, matematika, idegen nyelv) folyamatosan nő
A kutatóközpont elemzése azt is kiemeli, hogy bár az egy tanárra jutó diákok száma kedvezőnek mondható, ezt a pozitív tendenciát nagymértékben befolyásolja a képesítéssel nem rendelkező tanárok magas aránya is.
A dokumentumban konkrét számadatok nem találhatók; ehelyett a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont 2024-es kiadványára hivatkoznak. Az elemzésből kiderül, hogy az általános iskolákban az idegen nyelvet képesítés nélkül tanítók aránya 2010-ben mindössze 3 százalék volt, míg 2022-re ez az arány 9 százalékra emelkedett. A természettudományos tantárgyakat illetően a képesítéssel rendelkező pedagógusok aránya 4 százalékról 11 százalékra nőtt, míg a matematikát tanító, képesítés nélküli oktatók aránya 1,5 százalékról 11 százalékra ugrott.
Egy korábbi HUN-REN kutatás alapján 2022-ben a községi általános iskolák körülbelül hat százalékában nem volt jelen képesített angoltanár, míg több mint hét százalékban matematikai és kémiatanárok hiányoztak. A gimnáziumok esetében is hasonló tendenciák figyelhetők meg: a matematikai szaktárgyaknál a képesítés nélküli tanítók aránya 2%-ról 5%-ra nőtt, a természettudományok terén pedig 1,6%-ról 4,5%-ra emelkedett. Az idegen nyelvek oktatásában is aggasztó a helyzet, ahol a képesítéssel nem rendelkező tanárok aránya 1,4%-ról 4%-ra ugrott.
Ugyan az adatok forrásként az Oktatási Hivatalra hivatkoztak, de a 2022 óta a hivatal nem vizsgálja, van-e megfelelő szakképesítése a pedagógusoknak az adott tantárgyak oktatására. A Népszava megkereste az Oktatási Hivatalt, mely megerősítés vagy cáfolat helyett úgy fogalmaztak, hogy jogszerű foglalkoztatás, "így az is, hogy az adott pedagógus a meghatározott tantárgyat megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel tanítja-e, a munkáltató hatáskörébe tartozik".