A valóságshow orvosi csapatának vezetője így fogalmazott: "Ez a szintű felelősségvállalás számunkra is állandó feszültséget jelent."


Rezek Bori/WMN: Hogyan kerültél orvosként a valóságshow-k világába?

Dr. Kacskovics Éva: A Covid idején kapta orvoscsapatunk az első felkérést. Rubin Kristóf - aki korábban az RTL kreatív osztályvezetője volt - 2019-ben alapította meg a Free Monkeys nevű műsorgyártó céget. Ők kerestek meg minket, hogy biztosítsunk orvosi hátteret a Love Bistro című műsorukhoz. Nekünk akkor ez teljesen új terep volt. A hétköznapi orvosi ellátásban hozzászoktunk a fegyelmezett strukturáltsághoz, ehhez képest egy ilyen műsor elkészítése nekem elsőre teljesen átláthatatlan volt: több mint száz ember dolgozik egy ilyen produkcióban, kívülről úgy tűnhet, mintha egy óriási káosz lenne. Idő volt, mire kiismertük magunkat ebben a számunkra addig ismeretlen világban. Utána sorban jöttek a felkérések, dolgoztunk a Survivorben, a Való Világban, a Kísértésben, a Nagy Ő-ben és a Házasság első látásra című műsorban is.

R. B./WMN: A műsorok előkészítése sokszor jóval hosszabb folyamat, mint maga a forgatás, vagy a műsoridő. Ti melyik ponton léptek be?

K. É.: A castingfolyamat utolsó szakaszában végezzük el a fizikai és pszichiátriai állapotfelméréseket. Ezt követően a műsor ideje alatt is folyamatosan biztosítjuk az orvosi támogatást. Általában már ekkor is rendkívül szoros az időkeret, hiszen a forgatás megkezdése előtt minden lényeges vizsgálatot el kell végezni. Ha olyan egészségügyi problémával találkozunk, amely veszélyeztetheti a műsor startját, akkor gyors, de felelősségteljes döntéseket kell hoznunk. Ez egy olyan időnyomás, amelyet sok esetben előre nem tudunk megjósolni, mivel nem ismerjük a versenyzők orvosi előtörténetét, amikor belépnek a műsor világába.

R. B./WMN: A megszokott orvos-beteg kapcsolathoz képest itt belép egy harmadik fél, a műsorérdek. Ez hogyan rajzolja át a viszonyokat?

K. É.: A betegadatok minden esetben szigorúan védett információnak minősülnek, függetlenül attól, hogy a produkciós cég a megrendelő. Sok esetben azonban ezt nem mindenki tudja, például a munkahelyi szűrések során, hogy ezeket az adatokat a páciens beleegyezése nélkül nem oszthatjuk meg senkivel. Szerencsére eddig nem merült fel konfliktus a mi csapatunk és a tévécsatornák között e téren. Külön szerződést kötünk a páciensekkel, és szóban is tájékoztatjuk őket arról, hogy az egészségügyi adatok az ő tulajdonukat képezik, és joguk van visszavonni a tájékoztatásukról szóló beleegyezésüket. Előfordult már, hogy egy szereplő inkább kilépett a válogatásból, mintsem hogy felfedje egészségi állapotát a műsor számára. Különösen akkor jellemző ez, ha a páciensnek olyan, eddig rejtett problémái vannak, amelyek kiderülése előtt nem volt lehetőség a teljes kivizsgálásra vagy gyógykezelésre a forgatás megkezdése előtt. Olyan esetek is előfordultak, amikor olyan információk kerültek napvilágra, amelyeket a szereplők korábban titokban tartottak.

Related posts