Akár 1600 kilométeres hatótávval is büszkélkedhet, és most elérkezett az idő, hogy megkezdődjön az első napelemes autók sorozatgyártása!
Ellepheti az EV-piacot az Aptera forradalmi terméke, az a kisautó, amelyet bizonyos feltételek mellett tölteni sem kell, ráadásul eddig soha nem látott opciót kínál: a hatótáv akár 1600 kilométerre nőhet.
A San Diego-i Aptera Motors napenergiával működő elektromos járműve egyre közelebb kerül a sorozatgyártás kezdetéhez. Tavaly novemberben a vállalat elindította az első alacsony sebességű teszteléseket a gyártásra szánt modelljével, amelyet az idei Consumer Electronics Show-n (CES 2025) már tömeggyártásra előkészített termékként fognak bemutatni.
Az Aptera debütálása a CES-en nem csupán az aerodinamikai tesztelések sikerét hirdeti, hanem az olasz Automobili Pininfarinával való szoros együttműködést is megvilágítja. Ez a neves designcég kulcsszerepet játszott a jármű esztétikai és funkcionális finomításában, amelynek eredményeként az Aptera büszkén állítja, hogy autója "az utasszállító járművek egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatójával bír, ezzel új standardot teremtve az energiahatékonyság terén."
A sorozatgyártásra készülő, kétszemélyes, háromkerekű Aptera EV különleges jellemzőkkel bír: a legfrissebb hírek szerint a járművet 700 wattos integrált napelemek borítják, amelyek a tetőn és a motorháztetőn találhatóak. Ezek a napelemek naponta körülbelül 64 kilométeres hatótávolságot nyújtanak, anélkül hogy a hálózati töltésre lenne szükség. Az alapmodell körülbelül 640-650 kilométeres hatótávolsága mellett a cég egy lenyűgöző, 1600 kilométeres akkumulátor-opciót is felkínál, amely még tovább növeli az autó önállóságát.
A jármű végsebessége 160 km/h, és a gyártó honlapja szerint "kevesebb, mint hat másodperc alatt gyorsul nulláról százra". Ez a kijelentés kétféle lehetőséget takar: elsőkerékhajtással hat másodperces rugaszkodást hajt végre, de a hátsó kereket is felpörgető "Launch Mode" bekapcsolásával további nyomaték érhető el, amivel négy másodperc környékére csökken a 0-100 km/h-s sprint.
A cég már több mint egy évtizede ígéri az e-mobilitás forradalmát. Az első modelljüket, a Typ-1 EV-t még 2007-ben jelentették be. Az első gyártási kísérletek 2009-ben kezdődtek, de a projekt hamar akadályokba ütközött. A 2019-es újraindulást követően a cél a gyártás 2022-es megkezdése volt, de a projektet újabb késlekedések sújtották. Az idei modell bejelentésével ugyanakkor új lendültet kapott a vállalat.
Az évek alatt az Aptera több mint 1,7 milliárd dollár értékben gyűjtött előrendeléseket, és rekordszintű, 135 millió dolláros közösségi finanszírozást sikerült elérniük.
"A CES PEDIG tökéletes színpad ahhoz, hogy bemutassuk a fenntartható közlekedés jövőjét - nyilatkozta Chris Anthony, az Aptera Motors társelnöke. A gyártásra kész járművünk az innováció és a mérnöki munka éveinek eredménye, és kézzelfogható megoldás a széndioxid-kibocsátás csökkentésére."
Ha minden a tervek szerint halad, az Aptera következő fejezete a sorozatgyártás beindítása lehet, de még sok múlik azon, hogy a CES kavalkádjában milyen visszhangra találnak. A cég folytatja a közösségi finanszírozás szervezését és az előrendelések felvételét.
Az online rendelési platform szerint a kiszemelt autó végső ára 40 ezer dollár, ami körülbelül 16 millió forintnak felel meg. Ez az összeg változhat attól függően, hogy a vásárló milyen konfigurációt és dizájnt választ a kívánt járműhöz. A gyártó állítja, hogy napfényes területeken akár évi 16 ezer ingyenes kilométert is lehet vele megtenni, ami öt év alatt 7500 dolláros (nagyjából hárommillió forintos) megtakarítást eredményezhet.