Kihívásokkal néz szembe a magyar akkumulátorgyártás, ugyanakkor Romániában is aktívan keresik a szakembereket.


A CATL impozáns debreceni gyárának működéséhez 9 ezer munkavállalóra van szükség, és örömmel várják a nagyváradiakat is a csapatukban.

Nyiss a jövőre! Csatlakozz hozzánk! Ezzel a felszólítással toborozzák a munkaerőt Nagyváradon a CATL debreceni gyárába. A kínai vállalat plakátjai néhány hete jelentek meg a városban, villamosmegállókban helyzeték el őket.

A cég hivatalos weboldalán közzétett tájékoztatás szerint számos izgalmas munkakör betöltésére várják a lelkes jelentkezőket. Különböző pozíciókra keresnek munkatársakat, többek között raktári csomagolóra, targoncakezelőre, mosodakezelőre, pénzügyi gyakornokra, gépkarbantartóra, tűzvédelmi technikusra, épületvillamossági karbantartóra, raktári technikusra, operátorra, műszakvezetőre, minőségi ellenőrre, villamosmérnökre és informatikusra. Ha szeretnél csatlakozni egy dinamikus csapathoz, érdemes megfontolnod a lehetőségeket!

A javadalmazásra vonatkozóan sajnos nem találunk konkrét adatokat, csupán annyit tudhatunk meg, hogy a munkáltatók gyakran alkalmazzák a „versenyképes fizetési és juttatási csomag” kifejezést, ami inkább elvont, mintsem informatív. Néhány pozíció esetén, az elvárások részben, a jelentkezők értesülhetnek arról, hogy a munkarend 12 órás műszakokra épül.

Nagyváradon a munkanélküliség szinte elenyésző, mivel a helyi ipar jelentős része a környező falvakból, akár 35-40 kilométer távolságból is vonzza a munkavállalókat. A bihari megyeszékhely és Debrecen közötti útszakasz 75 kilométert ölel fel, így valószínűtlen, hogy sokan elvállalnák a napi 150 kilométeres ingázást.

A két érmelléki település, Székelyhíd és Mihályfalva, mindössze körülbelül 40 kilométerre helyezkedik el Debrecentől, ám a CATL nem vette fontolóra, hogy ezen városokból is meríthetne a munkaerőigényének kielégítésére.

"Mióta az ARA cipőgyár megszűnt, nálunk elég nagy a munkanélküliség" - nyilatkozta Cseh László mihályfalvi alpolgármester, hozzátéve, nem tud róla, hogy a kínai nagyvállalat toborozna a városban. Csuka József-György székelyhídi alpolgármester sem hallott róla, hogy a CATL munkatársakat keresne a településen, toborzóplakátokat sem látott.

A Contempopary Amperex Technology Co. Limited (CATL) a globális akkumulátorgyártás vezető szereplője, amely 2022 nyarán bejelentette, hogy Hajdúszoboszlón alakítja meg második európai gyártóüzemét. Az új létesítmény célja, hogy akkumulátorcellákat és modulokat szolgáltasson a kontinens autógyártóinak. A vállalat akkor azt is elmondta, hogy az üzem működtetéséhez körülbelül 9 ezer munkavállalót alkalmaznak, és a gyártási folyamatok várhatóan 2025 folyamán kezdődnek el. A pontos termelési kezdési időpont azonban még nem került nyilvánosságra. Ez a beruházás Magyarország történetének legnagyobb értékű projektje, amelynek összértéke meghaladja a 7 milliárd eurót, és az üzem évi 100 GWh kapacitással fog működni.

A CATL egy olyan időszakban kezdi el a termelést, amikor az ágazat enyhén szólva nincs jó passzban. Tavaly csak két olyan hónap volt, január és február, amikor a magyarországi akkumulátorgyártás volumene nőtt, akkor is mindössze 3,2, illetve 6 százalékkal. Utána a 11,6 százalékos csökkenés volt a legkevésbé pocsék adat, de volt három, 30 százaléknál nagyobb csökkenést hozó hónap is. A pontot az i-re december tette fel, amikor a magyarországi akkumulátorgyárak termelése 51 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

Magyarországon jelenleg több mint tucatnyi akkumulátorgyár működik, ám a csökkenő megrendelések következtében az utóbbi hónapokban számos vállalat kényszerült elbocsátásokra. A hírek szerint a Samsung 234, míg a dél-koreai SK 350 munkavállalót küldött el. A valós elbocsátások száma valószínűleg ennél is magasabb, mivel sok dolgozó "önkéntes felmondással" távozott, míg mások esetében a határozott idejű szerződések nem lettek meghosszabbítva. A közelmúltban a 444.hu értesülései szerint a komáromi és iváncsai akkumulátorgyárakban újabb leépítések várhatóak, amit a helyi olvasók bejelentései is alátámasztanak.

A jelenség nem csupán Magyarország területére korlátozódik; tavaly ősszel a svéd Northvolt, amely az európai akkumulátorfejlesztés és gyártás éllovasa, csődvédelmet kért. A skandináv cég ambiciózus tervekkel indult, ám a várt megrendelések elmaradtak, így a vállalat vezetése csalódottan tapasztalta, hogy a fejlődés üteme túl gyorsnak bizonyult.

A debreceni beruházás nem aratott osztatlan tetszést a helyi közösség körében. Szakértők figyelmeztettek arra, hogy a gyár működése jelentős vízfogyasztással jár, óránként akár 1000 köbméter vizet is igényelhet, ami komoly ökológiai problémákat okozhat a környező területeken.

Related posts