Ez vezetett a tragikus eseményhez: eladó a MIG-29 hajtóműve, amellyel Topi a levegőből a földre csapódott.


Topi elmondása szerint a balesetben mindkét hajtómű meghibásodott, ami életveszélyes helyzetet teremtett

Hirtelen felrobbanó zaj, majd a jobb oldali hajtómű, amely addig 14 ezres fordulaton száguldott, kevesebb mint egy másodperc leforgása alatt teljesen megadta magát – Szabó Zoltán, a magyar légierő egyik legismertebb pilótája, akit csak Topiként emlegetnek, életveszélyes helyzetbe került 2005 májusában, amikor egy rutin gyakorlórepülésre szállt fel MIG-29-esével. A pilótának csupán másodpercei voltak a döntésre, miközben a földi irányítás sürgető parancsot adott, hogy azonnal hagyja el a lángoló, alig irányítható gépet. Topi azonban kitartott a botkormány mögött, és mindaddig a levegőben maradt, amíg nem talált egy biztonságos helyet, ahol a vadászgép nem zuhanna lakott területre.

Az elmúlt két évtized alatt - kevés kivétellel - valószínűleg teljesen elenyésztek a MIG darabjai, amiből a földbe csapódás után amúgy is csak roncs maradt. Nemrégiben azonban egy hirdetési oldalon felbukkant az a hajtómű, pontosabban annak maradványai, ami annak idején a katasztrófát okozta.

- Régebben szerződéses kapcsolatban álltunk a honvédséggel, mi végeztük a hulladékok feldolgozását - nyilatkozta a Blikknek Kocsis István, az említett cég vezetője, amely birtokolja a hajtómű alkatrészeit. - A honvédség isaszegi telephelyének felszámolása során számos dolgot elhoztunk, köztük egy vadászgép hajtóművének megmaradt részeit is. Kiderült, hogy ezek közül az egyik az, amely a MIG balesetéhez vezetett 2005-ben.

A motor már korábban sem volt éppen egyben, hiszen a zuhanást követően a szakértők szétszerelték, hogy alaposan megvizsgálhassák minden egyes részletét. Kocsis István, aki maga is repülőgép-rajongó és helikoptermérnöki diplomával rendelkezik, nem igazán tartotta különösebben értékesnek a hajtóművet, de azt semmiképp sem akarta, hogy az a feledés homályába vesszen. Ezért úgy döntött, hogy 1,2 millió forintért hirdeti meg – hiszen bárki, aki gyűjti az ilyen relikviákat, talán értékelni fogja azt, még ha használni már nem is lehet.

- Különféle hőálló anyagok és ötvözetek találhatók benne, amelyek potenciálisan értékesek lennének, de valahogy nem éreztem magamban az energiát, hogy szétszedjem - ismerte el a cégvezető.

Néhány nappal ezelőtt meg is csörrent a telefonja, és bár a nagy zaj miatt először nem értette az érdeklődő nevét, nemsokára kiderült, hogy maga Topi jelentkezett.

- Nem terveztem, hogy megveszem, de a hirdetés felkeltette az érdeklődésemet, és kíváncsi voltam, mi történt a hajtóművel - osztotta meg lapunkkal az egykori vadászpilóta. - Valószínűleg tényleg ez volt a baleset kiváltó oka: először a jobb oldali robbant, majd a bal oldali is lángra kapott.

Topinak két emlékezetes relikviája maradt a MIG repülőgépből: az egyik a katapultülés, amely megóvta az életét, és emiatt hivatalos kérelmet kellett benyújtania a honvédségnek, hogy birtokba vehesse. A másik pedig a sisakja, amelyet saját zsebéből kellett megvásárolnia.

- Van egy vágyam, amit szeretnék teljesíteni: a botkormányt szeretném megszerezni - jelentette ki Topi. - Nem vagyok biztos benne, ki birtokolja most, vagy hogy egyáltalán létezik-e még, de ha valakinél ott porosodik, örömmel megvásárolnám!

Related posts