Ezért indult harcba több százezer netező a Mastercard ellen | 24.hu

Felnőtt videójátékok ezrei tűntek el a digitális áruházakból a Visa, a Mastercard és más fizetésfeldolgozó vállalatok nyomására. A lépés sok rajongót felháborított, és rávilágít egy nagy, mindenkit érintő problémára is: ezeknek a cégeknek akkora hatalmuk van, hogy megszabhatják másoknak, mit árulhatnak, ezáltal pedig azt is, hogy a vevők mit vásárolhatnak meg.
Július óta több tízezer felnőtt tartalmú videójáték tűnt el a Steamen és az itch.io-n, a világ két legnagyobb digitális piacterén. A platformok üzemeltetői szerint a tartalmak eltávolítása elengedhetetlenné vált, mivel azok nem feleltek meg a fizetésfeldolgozó partnerek előírásainak. Ez a lépés nemcsak az érintett játékok rajongóit háborította fel, hanem szélesebb körben is vitákat generált, hiszen a döntés messze túlmutat a pornográf játékok puszta cenzúrázásán.
A kérdés, amiről beszélünk, az, hogy néhány domináns vállalat képes befolyásolni a kiskereskedelmi piacon történő értékesítést, meghatározva, hogy a boltok mit árulhatnak, és mit nem. Ha egy bolt nem hajlandó eleget tenni a követeléseiknek, ezek a cégek könnyedén megszüntethetik a vele való együttműködést. Ez óriási anyagi veszteséget okozna az üzlet számára, hiszen - Kínát kivéve - a világ szinte minden tranzakcióját a Visa vagy a Mastercard bonyolítja le. Ez azt jelenti, hogy e két hatalmas vállalat nélkül a vásárlók többsége nem tudná használni a bankkártyáját a vásárlások során. Tehát elvileg ezeknek a vállalatoknak joguk van megtiltani, hogy honnan vásároljunk, legalábbis az ő kártyáikkal. De miért lenne ez számukra előnyös? Az érdekükben állhat, hogy kontrollálják a piaci dinamika alakulását, és ezzel maximálják a saját profitjukat, hiszen a termékek és szolgáltatások árképzésére, elérhetőségére és a vásárlói preferenciákra is hatással lehetnek. Ez a hatalom lehetővé teszi számukra, hogy fenntartsák dominanciájukat a piacon, ami nemcsak gazdasági szempontból, hanem stratégiai értelemben is kulcsfontosságú lehet számukra.