A G7 portál szerint a magyar autósok valószínűleg nem fognak észlelni jelentős változást, ha az Európai Unió döntése alapján betiltják az…

Ennek hátterében az áll, hogy az orosz olaj árának kedvező volta gyakorlatilag teljes mértékben a költségvetés terheit növeli.
Az Európai Bizottság kedden bemutatott javaslata alapján - ez most már lényegében csak Magyarországot és Szlovákiát érinti - a vezetékes szállítást is megszüntetné 2027 végével. Ez akkor lesz kötelező, ha megszavazza az Európai Parlament, a tagállamok kormány- és államfőit tömörítő Európai Tanácsban pedig minősített többségre van szükség. Ez azt jelenti, hogy a magyar és szlovák vétó önmagában kevés lesz. Az atomenergia (például a fűtőanyag-vásárlás tilalma) végül nem került be a javaslatba, míg a kőolajnál a földgázhoz hasonlóan 2027 vége a legkésőbbi dátum az orosz import leállítására a Bizottság javaslata szerint. Ennek apropóján vizsgálta meg a G7, hogy vajon az orosz kőolaj tilalma mellett a magyar autósok rosszul járnának-e.
Az előzetes megállapítások alapján a kormány határozottan kitart az orosz energiaimport mellett, mintha az életük múlna rajta. Különösen a kőolaj esetében a helyzet átlátható: az orosz olaj ára olyan kedvező, hogy a költségvetés szinte teljesen elnyeli ennek előnyét. Ennek következtében a hazai autósok valószínűleg észre sem vennék, ha az Európai Unió ténylegesen megtiltaná az orosz olaj behozatalát.
A cikk alaposan bemutatja a felkészülés állapotát, valamint a finomítói átállás részleteit, különösen a Mol esetében. Kiemeli a lehetséges költségeket, és elemzi, hogyan befolyásolta eddig a magyar költségvetést, a Mol-t, valamint a fogyasztókat az orosz import, a különadókkal és a benzinárstoppal kapcsolatos intézkedések. Továbbá, ábrákkal illusztrálva feltárják, hogy a magyar autósok mennyivel magasabb árakat fizettek az üzemanyagért az osztrák autósokhoz képest, ha az osztrák árakat figyelembe vették volna.
Megállapították, hogy a kutaknál már ma is annyit fizetünk az üzemanyagért, mintha az olaj tengeri importból származna, nem pedig Oroszországból.
Ezt a véleményt erősíti, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter a Bizottság javaslatára válaszolva a lakossági áram árának megduplázódásával és a gáz árának több mint háromszoros növekedésével riogatott, miközben az üzemanyagok árának emelkedéséről egy szóval sem esett.
Emellett hangsúlyozzák, hogy az adatok alapján egyértelműen megfigyelhető: tavaly a Molon kívül az Európai Unióban szinte senki sem vásárolt orosz kőolajat érdemben.