Bár számos tiltakozás hangzott el, a turistahajók továbbra is megállás nélkül cirkálnak a Duna belvárosi szakaszán.


Bár a dunai turistahajók kitiltása Budapest belvárosából megfogalmazódott, a helyzet valójában nem változott drasztikusan. Egy évvel ezelőtt a Duna-parti Építési Szabályzatot módosították ennek érdekében. Azonban a főváros által felajánlott új kikötők jelenleg nincsenek megfelelően kiépítve, így a hajók még legalább két évig maradhatnak a folyón. Ráadásul egyelőre kérdéses, hogy ki fogja fedezni a megállóhelyek kialakításának költségeit.

A főváros XIII. kerületének Duna menti szakasza zsúfoltságával egyre inkább felhívta a figyelmet. A kikötött turistahajók szinte egymásra borulva sorakoztak, mintha egy színes gyümölcsösben lennénk. Karácsony Gergely főpolgármester 2024 tavaszán ennek a zűrzavarnak próbált véget vetni. A főváros módosította a Duna parti Építési Szabályzatot, amely 2025. január 1-jétől gyakorlatilag megtiltja a turistahajók közlekedését Budapest belvárosában, a zajszennyezés és a városkép megszépítése érdekében - értesült az RTL Híradó.

A látkép azonban azóta is megőrizte régi báját. Vasárnap délután újra ugyanannyi impozáns nagyméretű hajó sorakozott a parton, mint egy évvel ezelőtt.

A főváros új kikötőhelyszíneket javasolt a turistahajók számára, többek között Óbudán és Budafokon. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi képviselője viszont úgy véli, hogy az átállás nem volt megfelelően előkészítve.

Szerinte a hajók átszállítása egy olyan helyre történt volna, ahol teljesen hiányoznak a szükséges infrastrukturális feltételek. Ott nincsenek közművek, áramellátás, és még buszparkolók sem állnak rendelkezésre. Ráadásul az alsó rakpart egyes szakaszain zebrák és járdák sem találhatóak, ami csak tovább súlyosbítja a helyzetet.

A Személyhajósok Szövetsége szerint a teljes tiltás nem megoldás.

Az új kikötők közművesítése előzetes számítások alapján több milliárd forintos tétel, amit a főváros a hajókat üzemeltető cégekkel végeztetné el. Az RTL Híradó megkérdezte a főpolgármestert is, hogy reális-e, hogy 2026 végéig még elkészülnek az új kikötők, és eltűnnek a hajók a belvárosból, de egyelőre nem kaptak választ.

Related posts