Jeff Bezos közel 27 milliárd forint értékben rendelt magának egy különleges árnyékjachtot.


A világ második leggazdagabb embere, az egy hónap múlva Velencében újraházasodó Jeff Bezos nem garasoskodik, ha jachtozásról van szó. Bár övé a világ leghosszabb és legmagasabb vitorláshajója, emellé kellett egy másik impozáns vízi jármű is, amely főként tengeri garázsként és helikopterleszállóként funkcionál - hogy a milliárdos arája, a képzett helikopterpilóta Lauren Sanchez így is meg tudjon érkezni, ha akar. A hajókat a minap a francia Riviérán látták, a jegyespár ugyanis megérkezett a Cannes-i Filmfesztiválra, hogy párizsi leánybúcsúja után a menyasszony átvehessen egy díjat barátnőjétől, Eva Longoriától a humanitárius munkáját elismerendő.

A múlt hétvégén Lauren Sanchez és barátnői igazán különleges bulit rendeztek Párizsban, ahol több híresség, köztük Kim Kardashian, Kris Jenner, Katy Perry és Eva Longoria is csatlakozott hozzájuk. Az ünneplés célja nem volt más, mint az, hogy Lauren újra házasodni készül, és a szerelem városában méltóképpen búcsúztassák a szingli életformát. A bulit követően Lauren és vőlegénye, az események után Cannes-ban találkoztak, ahol a lesifotósok azonnal lencsevégre kapták őket. A pár, aki júniusban Velencében mondta ki a boldogító igent, most a Koru nevű jachtjukkal tervezi a további estéket. Sajnos azonban a Canal Grande védelmi szabályai miatt nem horgonyozhatnak ott, így egykori hadikikötőjükben kell pihenniük.

A Koru, amely lenyűgöző 127 méter hosszúságával büszkélkedik, komoly kihívások elé állítja Velence grandiózus palotáit, amelyek a város legnagyobb csatornájára néznek. Ez a hajó, amely 179 milliárd forintba került, jelenleg a világ legnagyobb jachtjának számít. Andrej Melnyicsenko orosz oligarcha "A" nevű, Philippe Starck által megálmodott vitorlása Trieszt kikötőjében látható, és lenyűgözően több mint 142 méterre nyúlik. Érdekesség, hogy ezt a monumentális jachtot motoros járműként kategorizálták. A Koru nem csupán a vitorlái révén képes haladni: két erőteljes dízelmotor is gondoskodik arról, hogy a hajó ne maradjon mozdulatlan, ha esetleg a három, 70 méteres árbocra kifeszített hatalmas vitorlák nem tudnák kihasználni a szél erejét. A Bezos család számára a vitorlázás izgalmas élmény, de a bonyolult kötélzet már nem annyira vonzó. Ezért a Koru innovatív megoldásokkal rendelkezik: a vitorlák automatikusan feltekerednek, köszönhetően az egyenként egy tonnás szerkezeteknek, amelyek biztosítják, hogy a hajó mindig készen álljon a következő kalandra, még akkor is, ha éppen vesztegel.

Az árbócok és vitorlák miatt a milliárdosnak egyszer már meggyűlt a baja az átlagemberekkel. A holland hatóságok ugyanis fontolóra vették, hogy ideiglenesen megbontsák a közel évszázados Koningshaven hidat, mivel a hajó nem fért volna el alatta, mikor a gyárból a rotterdami kikötőn keresztül a tengerhez tartott. Ez a vitatott terv végül meghiúsult a helyi lakosok ellenállása miatt. Végül a jachtot árbócok nélkül vontatták át a híd alatt, mivel egyesek arra buzdították a lakosságot, hogy tojásokat dobáljanak Bezos legújabb, több mint 221 milliárd dolláros vagyonnal bíró játékszerére.

A Korut a milliárdos 2018-ban rendelte meg a holland Oceanco hajógyártól, amikor már tarthatott a titkos szeretői viszonyuk Sanchezzel. A pár 2018 nyarán kezdhetett randevúzni egymással, Bezos pedig 2019 januárjában jelentette be, hogy 25 házasság után elválik feleségétől, Mackenzie Scott-tól, és Sanchez is ebben az évben zárta le házasságát volt férjével. A találgatásoknak táptalajt adott a hajó nőalakot formázó orrdísze is, amely kísértetiesen emlékeztetett Sanchezre, de ő a Vogue magazinnak adott interjújában cáfolta ezt - állítólag a szobor Feyját, a skandináv mitológia szerelemistennőjét mintázza.

Ami kétségtelen, hogy tavalyelőtt a pár egy elbűvölő eljegyzést tartott a hajó három fedélzeti szintjén, olyan neves személyiségek társaságában, mint Bill Gates, Leonardo DiCaprio, Wendy Murdoch és Rania jordán királyné, mindezt a festői Amalfi-partvidéken, Positano városának közelében. A 2023-as vízrebocsátás óta a Kajmán-szigetek lobogója alatt hajózó Korut, amelynek neve a maori kultúrában a teremtés és az új kezdet szimbóluma, a páfránylevél, számos elit helyszínen feltűnt, többek között a Baleár-szigetek vizein, Spanyolország mellett, és a floridai Port Everglades kikötőjében is. Tavaly decemberben pedig St. Barths szigetén horgonyzott le, ahol a pár a szilveszteri ünneplést tartotta.

Jeff Bezos szuperjachtja merőben eltér az orosz milliárdosok modern vízi csodáitól. A hajó klasszikus stílusban készült, sötétkék acéltestével és fehér, kétszintes alumínium felépítményével hívja fel magára a figyelmet. A teakfa fedélzeteken számos kültéri pihenőhelyet találunk, emellett három jakuzzi és két úszómedence is a kényelmet szolgálja. A fedélzetet mozi, tárgyalók és társalgók teszik teljessé, mindez 18 vendég kényelmét szolgálja, akiket egy 36 fős, figyelmes legénység kísér.

A külcsín a 20. század eleji jachtok eleganciáját idézi, amelynek inspirációját állítólag Barry Diller milliárdos Eos nevű, kisebb méretű vitorlása adta. Érdekessége, hogy hasonló orrdísz díszíti, mint a Korunát, ám míg az utóbbi Diane von Fürstenberg, a világhírű divattervező feleségét hirdeti, addig az Eos inkább a tulajdonosa stílusát tükrözi. Bezosék 2019-ben maguk is élvezték az Eos fedélzetén a nyaralást, és az Amazon alapítója Diller egyik kapitányát is felkérte, hogy csatlakozzon a saját hajójának legénységéhez.

Bár a Koru impozáns méretekkel bír, mégsem teherhajóként funkcionál, ezért szükség volt egy másik járműre is, amely képes szállítani azokat a vízi eszközöket – motorcsónakokat, jet skiket és privát tengeralattjárókat –, amelyekkel a pihenés igazán élvezetes lehet. Jeff Bezos 2018-ban ezért megrendelte a hollandi Damen Yachting hajógyártól a 75 méter hosszú, Abeona névre keresztelt luxusjachtot, amely Róma istennőjéről kapta nevét. Ez a jacht jelenleg a világ 225. legnagyobb ilyen típusú vízi járműve. Fő feladata, hogy a Koru után szállítsa az ellátmányt, valamint kényelmes szállást biztosítson a jelentős létszámú személyzet számára, beleértve az egészségügyi csapatot is. A hajó 65 fő befogadására alkalmas, és emellett 4 exkluzív kabin is rendelkezésre áll, így akár további vendégek is megszállhatnak rajta.

Az angol nyelvben ezeket a járműveket árnyékjachtnak nevezik, ami arra utal, hogy főként nagyobb jachtok támogatására tervezik őket. A Koru vendégeinek és személyzetének szórakoztatására egy különleges pickleball pálya is helyet kapott rajta. Ez a sportág a tenisz, a tollaslabda és a pingpong elemeit ötvözi, és egy kifejezetten erre a játékra kifejlesztett ütővel és labdával játszák. A pálya gyorsan felállítható és eltávolítható, így a helikopterleszálló mindig szabadon használható. A pálya körül védőhálót feszítettek ki, hogy megakadályozzák a labdák tengerbe esését. Ezzel szemben, Larry Ellison milliárdos Musashi nevű jachtján külön személy felel a vízbe esett labdák kihalászásáért, míg az Abeona nem alkalmaz ilyen feladatra embert.

Az Abeona érintőlegesen már vízre bocsátása után, 2023-ban bekerült azzal a hírekbe, hogy a Damen Yachting hajógyár - amely Hollandia legnagyobb hajóösszeszerelő üzeme - beperelte a holland államot kártérítési igénnyel az orosz állampolgárokra (ami jelen esetben itt oligarchákat takar) kirótt EU-s szankciók miatti bevétel - és nyereségkiesésre hivatkozva. A Damen Yachting azt kifogásolta, hogy a szankciók szerződések felbontásához, oroszországi leányvállalatok bezárásához, partnerek elvesztéséhez és a befejezett projektek kiszállításának leállításához vezettek. A holland külügyminisztérium hivatalosan nem kommentálta ugyan az ügyet, de források szerint a kereset rossz fényt vetett a kormányzatnál a Damen Yachtingra, ami egy "pénzéhes vállalatként" lett elkönyvelve, amelynek "erkölcsi iránytűje mindig a megrendelő pénztárcája felé mutat".

A bírósági dokumentumok nem neveznek meg ugyan konkrét összeget, de az biztos, hogy jelentős kiesésről lehet szó. A hajógyártás rendkívül jövedelmező iparág Hollandiában, a szankciók pedig jelentősen visszavetették az ágazatot azzal, hogy megtiltották az orosz állampolgárokkal való üzletelést. A holland kereskedelmi kamara 2020-as adatai szerint a Damen Yachting, a Feadship, az Oceanco és a Heesen hajógyárak összesített árbevétele meghaladta az 1,5 milliárd eurót. Előreláthatólag a keresetet a jövő évben tárgyalja a bíróság.

Borítókép: Az Abeona 2023. június 13-án Portofino festői partjainál. Fotó: Robino Salvatore / Getty Images.

Related posts