Michelangelo lenyűgöző nyomot formált ezen a szobron, amely nem csupán a művészet, hanem az emberi lélek mélységeit is tükrözi.

Egy kis viaszszobor minden eddiginél közelebb hozhatott minket Michelangelóhoz, miután a múzeumi szakértők megtalálták abban a reneszánsz mester ujjlenyomatát az anyagba nyomva.
A londoni Victoria & Albert Múzeum kutatói egy figyelemre méltó nyomra bukkantak egy sötétvörös figurán, amely egy befejezetlen márványszobor kezdeti vázlatmodelljét rejti. Ez a megközelítés különösen jellemző volt a művészre, aki a monumentális szobrok megalkotása előtt gyakran készített viaszból készült vázlatokat, ezzel is elősegítve a részletek precíz megformálását.
"Izgalmas lehetőség, hogy Michelangelo ujjlenyomata túlélhette az idő múlását a viaszban" - mondta V&A egyik vezető kurátora, Peta Motture.
Az ilyen jelek a művész kreatív tevékenységének kézzelfogható nyomait tükrözik.
Michelangelo köztudottan sok előkészítő munkáját megsemmisítette, ami azt jelenti, hogy a viaszmodell ritka betekintést nyújt az alkotás korai folyamatába.
Az 500 éves szobor a több mint 40 életnagyságú figura közé sorolható, amelyeket egykor II. Julius pápa végső nyughelyének megalkotására tervezett a művész. A múzeum tájékoztatása szerint a pápa sírjának eredeti terveit később "jelentősen leegyszerűsítették". A 20 centiméternél kisebb viaszvázlat modellről úgy vélik, hogy 1516 és 1519 között készült, több mint egy évtizeddel azután, hogy II. Julius pápa első ízben megrendelte a síremlékét.
Az "Ifjú rabszolga" végső verziója, amely jelenleg a firenzei Accademia Galériában látható, számos szempontból eltér a korai viaszmodelljétől. Ez arra utal, hogy Michelangelo a szobor formálásának későbbi szakaszában jelentős finomításokat végzett – állítja a Victoria & Albert Múzeum.