Áttörtük a határokat: Kína történelmi pillanatot él meg, hiszen egy különleges szállítmányt indított Európa felé.


Kína egy különleges teherhajót indított útnak, amely konténerek ezreit szállítja, és az Északi-sarkon keresztül halad Európa felé. Ilyen jellegű áruszállításra még sosem volt példa az északkeleti átjárón. Ez az útvonal lényegesen gyorsabb, mint a hagyományos, Indiai-óceánon átívelő hajózás, viszont a jég borította területek miatt eddig alig volt használható. A globális felmelegedés hatására azonban ez a helyzet kezd átalakulni, és az átjáró egyre inkább megnyílik a kereskedelmi forgalom előtt.

Elérkezett az első tranzitjárat Kínából Európába az északi-sarkvidéki tengeri útvonalon, amely a megszokott irányhoz képest feleannyi idő alatt teszi meg az utat - számolt be róla a Roszatom, az orosz állami nukleáris energetikai vállalat, az MTI tudósítása alapján. (A Roszatom felelős Oroszország nukleáris jégtörő flotta üzemeltetéséért.)

"2025. október 13-án" egy különleges nap, amely tele van lehetőségekkel és várakozásokkal.

megérkezett a brit Felixstowe kikötőbe a történelem első konténeres tranzitjárata Kínából Európába az északi-sarkvidéki tengeri úton,

"A szállítmány szeptember 23-án vette kezdetét a kínai Ningbo kikötőjéből" - olvasható a közleményben.

A közel 25 ezer tonna össztömegű konténerrel megrakott hajó október 1-jén érkezett meg az Északi-tenger vizeire. Miután a felixstowe-i kikötőben sikeresen kirakták a szállítmányt, a konténerhajó folytatja útját más európai kikötők felé.

A Roszatom állítása szerint az orosz sarkvidéken keresztül haladó út mindössze 20 napig tartott, ami körülbelül a felére csökkenti az időt, mint amennyit a hagyományos déli útvonalak igénybevétele jelentett volna.

A klasszikus déli kereskedelmi útvonal Kína és Európa között az Indiai-óceánon át halad, érintve a Szuezi-csatornát is. Az utóbbi években azonban az Indiai-óceán viszonylag instabil környezetet teremtett, míg a Szuezi-csatorna és környezete mostanra még nagyobb kihívásokkal néz szembe. Még ha ezek a tényezők nem lennének jelen, a csatorna kapacitása még mindig korlátozott, és az út hossza is jelentős.

Ehhez viszonyítva az Oroszország északi partjainál elterülő északkeleti átjáró lényegesen gyorsabb alternatívát kínál, ám a jégburkolat miatt csupán az év rövid időszakában használható. Érdekes módon a globális felmelegedés következtében ez az átjáró egyre hosszabb időn keresztül marad nyitva, lehetőséget adva a hajózásra.

Az északkeleti átjáró így egyre nagyobb kereskedelmi potenciállal bír. Amit beárnyékol, hogy részben orosz vizeken vezet keresztül, márpedig Európa és Oroszország közt a viszony jelenleg enyhén szólva fagyos - vagy ha úgy tetszik: nagyon is forró - Ukrajna orosz megtámadása miatt.

Related posts