Nyílt levél formájában reagált Ajsa Luna énekesnő Himnusz-előadására az Operaház igazgatója, kiemelve a művészet és a nemzeti identitás fontosságát. Az igazgató szavai tükrözik a művészi felelősséget és a közönség érzéseit, hangsúlyozva, hogy az ilyen jel


Megrázó változás - Az elrontott fenékplasztika következtében egy 50 éves nő életét gyökeresen megváltoztatta a műtét.

Ahogy azt korábban a Blikk is beszámolt róla, az augusztus 20-i koncertjén Ajsa Luna egy különös pillanatban a színpad közepén helyet foglalt, cigarettát szorongatva a kezében énekelte el a Himnuszt. Miután felállt, boldog születésnapot kívánt Magyarország születésnapja alkalmából. Az eseményről készült felvétel villámgyorsan elérte a Facebookot, és az emberek között megosztott véleményeket generált. Míg sokan a művészi kifejezés szabadságaként értékelték az előadását, addig mások, mint Osváth Zsolt vagy Pataky Attila, felháborodtak a történteken. A 24 éves karibi-magyar származású énekesnő az Instagram-storyjában reagált a heves kritikákra, kiemelve, hogy "csupán annyit tett, hogy a nemzeti ünnep tiszteletére, saját stílusában, a saját dalának zenei alapjára egy átdolgozást énekelt a Himnuszra." Hangsúlyozta, hogy nem állt szándékában bármiféle sértés, sokkal inkább az volt a célja, hogy autentikusan köszöntse Magyarországot a saját performansza keretein belül.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója, nem rejtette véka alá véleményét Ajsa Luna produkciójáról, amely nem nyerte el a tetszését. Nyílt levélben fejezte ki gondolatait az énekesnőnek, valamint azoknak, akik a művész előadását védelmezik.

Kedves Ajsa Luna! E levél nem csupán Önnek szól, hanem azoknak is, akik védik az Ön munkáját, és akik talán nem értik a valóságot és a pedagógia lényegét. Ókovács Facebook-bejegyzésében ezt így fogalmazta meg: "Kérjük, értsenek meg minket, Erkel Ferenc számunkra kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen ő a Himnusz zeneszerzője. De nem szabad elfeledkezni Kölcsey Ferenc munkásságáról sem, aki a verset írta. Erkel a magyar opera világának alapítója, és színházunk első főzeneigazgatójaként maradandót alkotott. Az Andrássy úti palota bejáratánál balra található a szobra. Ahogyan Kölcsey költeményét tisztelettel illik idézni, úgy Erkel zenéje is megérdemli a megfelelő elismerést. Ne feledjük, az Ön nevét is pontosan kell írni, nem csupán közelítőleg."

Ezután az intézmény igazgatója részletes szakmai érvekkel próbálta alátámasztani kifogásait Ajsa Luna fellépésével kapcsolatban. "Tanárként a tényekre támaszkodom: az Ön éneklése intonációban kifejezetten ingadozó, a magasabb és alacsonyabb hangoknál is pontatlan. A 5-6. sorhoz érve levegőt vesz a szó közepén, és a magas regiszterben erőtlen, törik a hangja. Az előadás stílusa - a feszesség és az ünnepélyes hangzás, vagy éppen azok hiánya - teljesen értelmetlenné teszi a vers és a dallam megidézését; a Himnusz egyszerűen elutasítja ezt az interpretációt" - hangsúlyozta Ókovács. Hozzátette, hogy a zenészek természetesen jogosultak a variációkra - hiszen Liszt Ferenc és Dohnányi Ernő is így tette, még a Himnusszal is -, "de ők a mű poézisét tiszteletben tartva jártak el, céljuk az alkotás értő továbbfejlesztése és népszerűsítése volt, mindezt két különböző, de egyaránt internetmentes korszakban." Kiemelte, hogy a variációk során lehetőség nyílik más harmóniák, ritmusok és átszerkesztések alkalmazására, akár a dallam elhangolására is, azonban egy nemzet számára különösen fontos himnusz esetében óvatosan kell eljárni.

"Önnél több hangzási eltérés is észlelhető az első sorban, azon a bizonyos témafejnél, ahol még a nagy mesterek is tartózkodtak a variációktól, hiszen a későbbi feldolgozások pontos azonosítása ettől függ" - emelte ki levelében, majd szakmai terminológiát használva kifejtette álláspontját: "Hogy világos legyek, mollszeptim és szextakkordok hallatszanak a belépése előtt, miközben Önnek egy tiszta dúrra lenne szüksége. A dobos fillezése miatt azonban kénytelen mikrofont ragadni és elkezdeni, de sajnos az első három hang már el is tér a helyes megoldástól..." - zárta gondolatait.

Ezt követően felhívta Ajsa Luna figyelmét rá, hogy ha nem tudja pontosan a Himnuszt, akkor alaposan meg kell néznie, mielőtt belefog az eléneklésébe, megjegyezve, hogy egyébként is mindent meg kell tanulni, ha az ember énekelni szeretné, emellett pedig próbálni is kell, ugyanis nem minden visel el ilyesmi improvizációt. "Fontos a magasság meghatározása - ha egy nagy terccel lejjebb, Asz-dúrban indítják, kényelmes, remélem, ez ma mond még valamit" - élt némi szakmázással újra.

Ókovács levelében a sokak által vitatott cigarettázásra is reflektált, megcáfolva az énekesnő álláspontját, aki a közösségi médiában azt állította, hogy nem szívott bele a cigarettába. "Kérem, ne állítsa, hogy a szájában nem volt cigi. Az bizony cigi, nem pedig számítógépes grafika. Önnek és a rendezőnek is tudnia kellene, hogy Magyarországon - és sok más országban is - legalább húsz éve törvény tiltja a cigarettahasználatot a nyilvános előadások során. Nem csupán a tűzveszély miatt, ami szabadtéren nem olyan égető kérdés. Más aspektusai is vannak ennek, amelyeket mindenki ért, de látszik, hogy nem mindenki tud." - emelte ki az intézményvezető, rávilágítva, hogy miért tartja fontosnak a szabályok betartását.

"Azt húszéves kora számlájára írom, hogy most tanulja meg: a közönségéhez nem úgy kerül közel, ha leül a színpad elejére Himnuszt énekelni, hanem ha kevés számú, de nemzetünket összeabroncsozó pillanataink erejét megtartja, azt használja. Megjegyzem, még más nemzetek himnuszánál sem ülünk le, nemhogy a sajátunké alatt" - folytatta Ókovács, majd levelét egy rövid összefoglalóval zárta.

Összességében, kedves Ajsa, érdemes komolyan venni a húrok pengetését, ahogy azt a költő is megfogalmazta, és igaza van: ezt mindannyian tapasztaljuk a saját munkánk során. A Himnuszunk nem csupán egy egyszerű dallam, mint ahogyan azt Miss Monroe valaha énekelte Kennedynek, hanem egy nemzet szívéből fakadó, nemes kifejezés. Ha hibát vétünk benne, különösen egy fontos eseményen és széles nyilvánosság előtt, az következményekkel járhat. De Ön még fiatal, és tanulni fog ebből az élményből. Fontos, hogy mindenki megértse: nem a Himnusz a hibás, hanem a tanulási folyamat része ez az eset. Az élet tanítómestereként fog szolgálni Önnek. A bejegyzés végén egy meghívó is szerepel, amely további lehetőségeket kínál a fejlődésre.

"Szelíd "penitenciaként" szeretettel várom az Operaházban a szeptemberi nyitóelőadásra, amelyet Himnusszal indítunk, vagy a jövő márciusi Bánk bán-sorozat bármelyik estéjére, hallgassunk együtt Erkelt!" - írta Ókovács, zárójelben megjegyezve, Ajsa Luna mellett ezekre az előadásokra ugyanúgy várja a levelében "egyébként súlyosan pol-reflexes"-nek titulált polgártársait is, akik szerinte "védik a védhetetlent". Az intézményigazgató úgy véli, mindenkire ráfér az opera.

Related posts