Készítsen egy különleges oltárt az üzemanyag istenének, és mutassa be áldozatát, hogy elkerülje a keddre váró kellemetlenségeket!
Kedden újabb áremelkedés várható a benzin és gázolaj nagykereskedelmi piacon - értesült a holtankoljak.hu. A benzin bruttó 3 forinttal drágul, míg a gázolaj esetében a kutak 4 forinttal magasabb árat fognak fizetni. Az utóbbi hét emeléseit figyelembe véve, a kutakon ma, 2024. november 25-én az alábbi üzemanyagárakat tapasztalhatjuk:
Valószínűleg a megadott árak kedden újabb növekedésnek indulnak, ami azt jelzi, hogy
A Portfolio cikkében bemutatottak szerint az üzemanyaggal kapcsolatos kérdések új dimenzióba léptek, miután nyilvánosságra került, hogy 2025-től átalakítják az energiahatékonysági kötelezettségi rendszert (EKR). Ez a változás jelentős hatással lesz az üzemanyagok árára is. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke hangsúlyozta, hogy míg 2019-ben a kötelezettség literenként mindössze 1,05 forintot tett ki, addig napjainkban már 11 forintra emelkedett. A tervezett módosítások következtében a 2023-as forgalom után ez az összeg 17,45 forintra nő, és 2027-re várhatóan elérheti a 32,6 forintot is literenként.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy az üzemanyag-forgalmazók számára nyitva áll a lehetőség, hogy részt vegyenek energiahatékonysági projektekben, vagy alternatívaként megválthassák kötelezettségeiket. Egri hangsúlyozta, hogy a nagyobb vállalatok előnyben részesülnek ebben a helyzetben, mivel saját projekteket indíthatnak, míg a kisebb benzinkutak kénytelenek a teljes megváltási összeget kifizetni, ami igazságtalan helyzetet teremt a piacon.
Holoda Attila egy érdekes bejegyzésében rámutatott, hogy az üzemanyagok ára nem csupán a nyersanyag költségeiből, a jövedéki adóból és az általános forgalmi adóból tevődik össze. Bár ezek a tényezők általában a középpontban állnak, számos egyéb költség is hozzájárul a benzin végső árához. Például a készletezési díj, az EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer) hozzájárulása, valamint a kiskereskedelmi különadó mind-mind növelik az üzemanyag költségeit, ami összesen 4 százalékos drágulást eredményez, így az adótartalom 50,45 százalékra emelkedik. Ezen túlmenően rengeteg egyéb díj terheli az üzemanyagokat, ezért a szakértő megjegyezte, hogy még abban az esetben is, ha valamilyen csoda folytán ingyen juthatnánk hozzá az olajhoz, a szállítás és a finomítás költségei miatt literenként 351 forintot kellene fizetnünk az adók, különadók és árrések következtében.
Az utóbbi hetek folyamatos emelkedése után a normalizált üzemanyagár egyre inkább elérhetetlen álomnak tűnik.