Szentgyörgyi Bálint véleménye szerint nem indokolt, hogy a Besúgó folytatására még húsz évet várjunk.


Sorozatunk debütálása a Genfi Filmfesztiválon történt 2021 novemberében, ahol a világ szemei előtt mutattuk be a két első epizódot. Az esemény után, miután interjúkat adtam az újságíróknak, egy angol ügynökség keresett meg. Amikor A besúgó 2022 tavaszán a csúcsra ért, már rendelkeztem egy angol ügynökkel, ami konkrét ajánlatokhoz vezetett.

Milyen ajánlásokkal szolgáltak?

Megkérdezték, hogy lenne-e kedvem, affinitásom angol nyelven rendezni. Amikor 2022. április elsején itthon is bemutattuk A besúgót, én aznap elmentem Cannes-ba a sorozattal, utána Londonban folytattam a turnét. Amikor a nézők az első részeket látták, én az első külföldi találkozóimat bonyolítottam. Óriási szerencsém volt, mert egész addigi életemben ezt akartam, ez volt a célom, ezért imádkoztam, ezt reméltem. Miközben jártam producerről-producerre, folyamatosan kaptam az információkat arról, hogy alakulnak a dolgok, nemcsak itthon, de 61 országban, ahová exportáltuk a sorozatot.

Mert ezen a 61 országon átívelő területen bukkantak rá a sorozatra az HBO előfizetői.

Ahogy mondod, igazán ijesztő belegondolni, hogy csupán egy gombnyomásra ennyien nyomon követhettek.

Hányan látták?

A pontos számadatokat még én sem tudom megmondani az HBO-n belül, de annyi biztos, hogy a nézők száma már milliós nagyságrendű. Érdekes volt látni, hogy a sorozat egy gombnyomásra megjelent egy texasi benzinkúton, ugyanúgy, mint egy spanyol tapas büfében vagy egy cseh erdei kunyhóban. Az izgalom csak fokozódott, amikor elkezdtek érkezni az Instagramon és más platformokon az üzenetek a világ minden tájáról. Például bejelentkezett egy dél-amerikai ápolónő, aki megosztotta, hogy a férjével annyira fáradtak a műszak után, hogy általában nem néznek feliratos filmeket, de ezt a sorozatot elkezdték nézni, és teljesen magával ragadta őket Száva Zsolt története és Magyarország varázsa. Alig várják, hogy ellátogassanak ide, és saját szemükkel is felfedezzék Budapest szépségeit.

Hogyan formálódott a nemzetközi pályafutásod?

Hálás szívvel tekintek a dolgok alakulására, hiszen a nyugati piacon egyre inkább érkeznek az ajánlatok. Az első külföldi produkció, amit rendeztem, nem a hamarosan Londonban debütáló King and Conqueror, hanem egy korábban a Paramount számára készült sorozat, a Band of Spies.

Kémek bandája?

A történet középpontjában a 1972-es müncheni olimpia áll, ahol a Fekete Szeptember néven ismert palesztin terrorszervezet merényletet hajt végre. A cselekmény a tragikus eseményeket követően bontakozik ki, bemutatva a Moszad, Izrael hírszerző ügynöksége által indított válaszcsapásokat. A film mélyrehatóan vizsgálja a terrorizmus és a válaszlépések összetett világát, feltárva a két fél közötti ellentéteket és az emberi drámát, amely a politikai konfliktusok mögött rejtőzik.

Ez a folyamat most sajnos ismét túlságosan aktuális.

Igen, valóban! Rendkívül izgalmas élmény volt, és jóval nagyobb költségvetésből készült, mint A besúgó. A nyolcrészes limitált sorozat a Paramount Plus platformján debütál majd.

Dokumentarista megközelítésű, vagy az akció irányba megy el?

A valóságot hitelesen ábrázolja, tükrözve az eseményeket a maguk valójában, miközben arra ösztönöz, hogy mélyebb megértést nyerjünk mindkét nézőpont bonyolultságáról. Érdemes lesz belemerülni!

A színészek eredete rendkívül sokszínű és gazdag. A színjátszás gyökerei az ókori civilizációkig nyúlnak vissza, ahol a művészek különféle rituálék és ünnepségek keretein belül mutatták be történeteiket. Az ókori Görögországban például a drámairodalom született, és a színészek a színházakban játszották el a mitológiai és történelmi eseményeket. A középkorban a színjátszás a vallási ünnepekhez és misékhez kapcsolódott, míg a reneszánsz időszakában újra felfedezték a klasszikus műveket, és a színészek szerepe még inkább előtérbe került. Az idő múlásával a színházak és a filmipar fejlődésével a színészek különféle háttérrel és tapasztalattal érkeznek a szakmába, sokan közülük a színházi iskolákból, míg mások autodidakta módon, saját szenvedélyük és tehetségük révén válnak elismert művészekké. A színészek tehát a történelem folyamán sokféle forrásból származnak, és mindannyian hozzájárulnak a művészetek gazdagságához és sokszínűségéhez.

A sorozatban autentikus izraeli és palesztin színészek lépnek fel, ami számunkra kiemelkedő fontosságú volt. Ennek megfelelően a szereplők angolul, héberül, arabul, franciául és németül is beszélnek. A történet jelentős részét Máltán filmeztük, de a müncheni és párizsi jeleneteket Budapesten rögzítettük. Különleges érzés volt számomra, hogy azon ritka rendezők közé tartozom, akik a saját hazájukban valósítottak meg egy teljesen külföldi produkciót.

Olyasvalamire készülhetünk, mint amit a Fauda című sorozat bemutatott: egy kényszerű és zúzós, a sors tragédiáit idéző összecsapás a Moszad és az arab terrorszervezetek között. Az események drámai, könyörtelen hullámzása, amely a feszültség és a konfliktus mélységeit tárja fel, valósággal megragadja a nézőt és a valóságból merítve képes tükrözni a mai politikai és társadalmi viszonyokat.

Olyan értelemben jó a párhuzam, hogy a forgatókönyvíró ugyanaz.

A terroristák után jött a BBC kardozós sorozata?

Igen, miután befejeztem a forgatást, azonnal nekiláttam a következő rendezői kihívásnak, amely a BBC King and Conqueror című sorozata volt.

Ez hol forgott?

Izland varázslatos tájainak felfedezésére szenteltem a tavalyi év jelentős részét, így sok időt eltölthettem ezen a különleges szigeten.

Miközben egy kosztümös történelmi sorozaton dolgoztál, a múlt varázsa és a jelmezek színes világa egy új dimenziót adott a munkához. A díszletek között sétálva, mintha egy másik korba léptél volna, ahol a történelem megelevenedik. A színfalak mögött a színészek izgatottan készültek a jelenetekre, miközben a sminkesek és a fodrászok precíz munkát végeztek, hogy tökéletesen visszaadják az adott korszak hangulatát. Minden egyes részlet, a finom hímzések a kosztümökön, a korhű kiegészítők, mind hozzájárultak ahhoz, hogy a nézők egy olyan élményben részesüljenek, amely valóban elrepíti őket a múltba. A rendező víziója, a forgatókönyv izgalma és a csapat összhangja együttesen teremtette meg azt a varázslatos atmoszférát, amely mindenki számára emlékezetessé tette ezt a kalandot.

Természetesen! Íme egy egyedibb megfogalmazás: "Igen, ez a történet egy középkori királydráma, mely Hódító Vilmos életének izgalmas fordulatait tárja elénk. Tele van lenyűgöző csatákkal, ragyogó páncélokkal, politikai intrikákkal és hatalmas személyiségekkel, akik formálták a történelem menetét."

A "Besúgó" a nyolcvanas évek Magyarországába repít minket, míg a "Kémek bandája" a hetvenes évek Európájának titkos világát tárja fel. Aztán ott van a 11. századi Anglia, amely egy egészen más ízt ad a történetnek. Melyik korszak érint meg a legjobban, és hol érzed magad igazán otthon?

Az bennük a közös, hogy A besúgó, a Band of Spies és a King and Conqueror is egy-egy ország vagy egy-egy nagy terület meghatározott történelmi korszakáról szól, emberi sorsokon keresztül.

Külföldi színészekkel és sztárokkal forgatni egy igazán izgalmas élmény volt! Az ő szakmai hozzáállásuk és tehetségük inspirálóan hatott rám. Minden egyes forgatási nap tele volt váratlan pillanatokkal és kreatív energiával. Az interakciók során rengeteget tanultam tőlük, hiszen mindenki más-más háttérrel és tapasztalattal rendelkezik. Emellett a különböző kultúrák és munkastílusok keveredése is izgalmas színt vitt a munkafolyamatba. A közös munka során sokszor kellett alkalmazkodni, ugyanakkor a közös cél érdekében való összefogás még inkább megerősítette a csapat szellemét. Különösen emlékezetes volt, amikor a színészek meséltek a saját országuk filmes hagyományairól, és ezáltal új perspektívákat nyújtottak a forgatás során. Összességében egy felejthetetlen és tanulságos tapasztalat volt, amely örökre velem marad.

Csodálatos élményben volt részem a BBC sorozatának forgatásán, ahol először találkozhattam világsztárral. A főszereplő nem más volt, mint a dán Nikolaj Coster-Waldau, akit a Trónok harca című sorozat óta mindenki ismer. Meglepő módon nemcsak kollégák lettünk, hanem barátság is szövődött közöttünk. Erre tényleg nem számítottam! Azóta már ellátogattam hozzá Los Angelesbe, és izgalmas közös projekteken gondolkodunk. Egy másik emlékezetes pillanat volt, amikor Jean-Marc Barr, a francia színész is csatlakozott a stábhoz. Ő a Nagy kékség című filmben Jean Reno mellett játszotta a másik főszerepet, és valójában ő volt a film középpontjában. Ma már a hatvanas évei közepén jár, de tele van energiával és életerővel. Az utóbbi időszakban főként Lars von Trier filmjeiben láthattuk, de most úgy tűnik, hogy egy erőteljes visszatérésre készül. Ilyen erős szereplőkkel itthon is találkozhattam már, és mindig lenyűgöző élmény.

Kinek a gondolata jár a fejedben?

Funtek Frigyes, aki A besúgó Csaplár elvtársaként tért vissza a hosszú szünet után, számomra mindig is különös érdeklődést kiváltó figura volt. Néha úgy érzem, hogy a hatvanas évek világával sokkal inkább rezonálok, mint a saját generációmmal. Az akkori gondolkodásmód, a kulturális hatások és az emberek közötti kapcsolatok mélysége sokkal közelebb áll hozzám, mint a mai kor felszínes sodrása.

Most pedig elérkezett az idő, hogy bemutatkozzon itthon az első mozifilmed!

Sűrű és izgalmas ősz vár rám, hiszen heteken belül debütál a King and Conqueror a BBC főműsoridejében. Alig lesz időm pihenni vagy tétlenkedni, hiszen az ősz folyamán a Band of Spies című új bemutatóm is a küszöbön áll. Ráadásul a Jóistennek hála, már gőzerővel nekiláttam a negyedik projektem, az EGY/Ke című első mozifilmem előkészítésének. Izgatottan várom, hogy mindez életre kelhessen!

Rendezőként a sorozatok és a filmek világában valóban eltérő megközelítésekre van szükség. A sorozatok esetében gyakran hosszabb időtávra kell tervezni, hiszen a történet folytatódik, és a karakterek fejlődése fokozatos. Ezért fontos, hogy a rendező képes legyen a hosszú távú ív mentén gondolkodni, miközben minden egyes epizódnak meg kell állnia önállóan is. Ellenben egy film rendezése során általában a narratív struktúra szorosabb keretek között mozog. Itt a cél az, hogy a történetet egy adott időkeretben, intenzíven és hatékonyan meséljük el. A filmeknél a ritmus és a feszültség fenntartása kulcsfontosságú, hiszen a nézők elvárják, hogy a cselekmény egy adott időintervallumban kibontakozzon. Emellett a sorozatok gyakran együttműködést igényelnek más rendezőkkel és írókkal, hiszen egyes epizódokat több különböző alkotó készít, míg a film esetében a rendező általában szorosabb kontrollt gyakorol a végső produktum felett. Mindezek a különbségek megkövetelik, hogy a rendező rugalmasan alkalmazkodjon a különböző formátumok igényeihez, és képes legyen mind a hosszú távú, mind a rövid távú történetmesélés kihívásainak megfelelni.

A feladatom lényegében változatlan: az a célom, hogy a történetet úgy meséljem el, hogy az mélyen megérintse a nézők szívét. A csoda mindig akkor történik, amikor a közönség érzelmileg is kapcsolódik az eseményekhez. Mivel olyan narratívával dolgozunk, amely valóban képes erre, bízom benne, hogy sikerülni fog. Különösen izgalmas számomra, hogy ismét itthon, magyar nyelven, hazai színészekkel dolgozhatok egy kortárs magyar történet életre keltésén.

A legfrissebb sajtóanyag egy izgalmas, különleges thrillert vetít előre, amely a mai harmincas generáció valóságát tükrözi. A történet középpontjában egy gyermektelen házaspár áll, akik váratlanul összefutnak az erdő mélyén egy fiatalemberrel, aki azt állítja, hogy ő az elveszett fiuk. A cselekmény izgalmas kérdéseket vet fel a szülőség, a családi kötelékek és a valóság határvonalairól. Kíváncsi vagyok, kinek a zseniális ötlete volt ez a fordulatos történet?

A forgatókönyv és a történet megálmodója Köbli Norbert, aki kreatív zsenialitásával életre keltette a filmet.

Természetesen, szívesen segítek egy egyedi szöveg létrehozásában! Kérlek, adj meg néhány részletet arról, hogy milyen típusú történetet szeretnél. Például: 1. **Szereplők**: Ki legyen a főszereplő? Vannak mellékszereplők? 2. **Helyszínek**: Hol játszódjon a történet? Egy városban, faluban, vagy esetleg egy fiktív világban? 3. **Műfaj**: Milyen stílusú legyen? (pl. kaland, romantika, sci-fi, fantasy, horror, stb.) Ezek az információk segítenek abban, hogy egyedi és érdekes szöveget alkothassak!

Jelenleg ennél többet nem oszthatok meg ezzel kapcsolatban. Annyit azonban elmondhatok, hogy Köbli Norbert forgatókönyvíró, Illés Gabriella, a Toxikoma producere, és én magam nem véletlenül választottuk ezt a projektet. Számos más ötlet is felmerült, de végül arra a döntésre jutottunk, hogy ez a történet az, amit igazán szeretnénk bemutatni.

Az NFI közleménye szerint a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága 999 999 980 Ft támogatást szavazott meg a filmre. Miért spóroltak meg 120 forintot?

Erről semmiféle információm sincs, de az biztos, hogy ebből a pénzből nagyon jó filmet készítünk.

Mikor mutatjátok be a tervek szerint?

Ősszel kezdjük a forgatást, és jövőre kerül sor a bemutatóra, így igazán gyors ütemben haladunk!

Szerinted valaha is láthatjuk A besúgó második évadát?

Biztos vagyok benne, hogy nem távozunk úgy az életből, hogy ne tapasztaltuk volna meg mindazt, amit a világ kínál.

Ez a forgatási határidő meglehetősen szokatlannak számít.

Emlékszel arra a dán mozis sorozatra, ami az Olsen banda izgalmas kalandjait mesélte el?

Természetesen! Igen.

Szerintem a legjobb rész az, amikor húsz évvel az eredeti után, már nyugdíjas korukban még egyszer visszajönnek. De nem hiszem, hogy a Besúgó folytatásával is húsz évet kell várni.

Related posts