Tényleg véget ért a benzinkészlet? - Az üzemanyag már csak jegyre elérhető, a válság Oroszországban egyre súlyosabbá válik.

Oroszországot súlyos üzemanyagválság bénítja. Üresek a benzinkutak, bevezették a kuponos rendszert és 47 százalékos a benzin áremelkedése. Tankolni ma már csak kuponnal lehet a Krím fészigeten és a transzbajkáli területeken. Az ukrán dróntámadások nyomán Oroszországban tombol az üzemanyagválság, a benzinkutak kiürültek, az árak pedig történelmi csúcsra szöktek. az orosz lakosság pedig egyre kétségbeesettebb forrásokhoz fordul a benzinért.
Oroszország egyre súlyosabb üzemanyaghiánnyal küzd, amely különösen aggasztó a megszállt Krím-félszigeten és a transzbajkáli régióban. Számos benzinkúton teljesen elfogytak a készletek, és a Primorje valamint a Kuril-szigetek is súlyos hiánnyal néznek szembe. A megmaradt üzemanyaghoz való hozzáférés pedig már csak különleges engedélyek vagy üzemanyagjegyek birtokában lehetséges. Míg hivatalos intézmények és vállalatok még tudnak vásárolni, a lakosság sokszor kénytelen a feketepiacra menekülni, vagy kenőpénz felajánlásával próbálja meg rávenni a benzinkutasokat az értékesítésre – számolt be a helyzetről a The Moscow Times, amelyet az Autoswiat is megosztott.
A válság mögött az ukrán drónok által végrehajtott támadások húzódnak, amelyek jelentős mértékben megbénítottak több kulcsfontosságú orosz finomítót, beleértve a Rosneft és Lukoil létesítményeit is. Ezek az üzemek összességében közel 30 millió tonna éves feldolgozó kapacitással bírnak, ami Oroszország teljes tavalyi olajtermelésének 11 százalékát jelenti. A helyreállítás folyamata hetekbe vagy akár hónapokba is telhet, ami arra utal, hogy a hiányosságok tartósan fennállhatnak.
A háború következtében kialakult válság következtében az orosz benzinárak meredeken megugrottak. A Szentpétervári Nemzetközi Árutőzsdén az AI-92 típusú benzin tonnánként 71 500 rubelre (890 dollárra), míg az AI-95 ára 80 430 rubelre (ezer dollárra) emelkedett. Ez az év elejéhez képest 47 százalékos drágulást jelent. Érdekes módon, egyetlen nap leforgása alatt is 1,3-2,2 százalékos áremelkedéseket tapasztaltak.
A hiányosságok enyhítése érdekében a moszkvai kormány szeptember végéig meghosszabbította a benzinexport tilalmát, hogy ezzel biztosítsa a hazai ellátás stabilitását. Az orosz hatóságok első lépésként Fehéroroszországból szerzik be az üzemanyagot. Ennek ellenére a helyi lakosság egyre inkább kétségbeesetten kutat alternatív megoldások után. A "másodlagos piacon" gyakran kétes eredetű üzemanyaghoz lehet hozzájutni, azonban ezek ára jóval magasabb, mint a megszokott.
Krasznokamenszkben a helyi hírek szerint a benzinellátás válságos helyzetbe került: a város kutjainak többsége már nem kínál 95-ös benzint, az alkalmazottak pedig csak annyit mondanak: "kifogytunk". A helyiek, akik tehetik, már előre feltankolták autóikat, míg mások napokig várakoznak egy-egy gyanús szállítmányért. A Krímben már sokan kuponokkal kénytelenek fizetni az üzemanyagért, ami a negyven évvel ezelőtti Szovjetunió hiánygazdaságát idézi fel. Jelenleg a személyenkénti üzemanyaglimit csupán 10 liter.
A Primorjébe zúduló autósok tömege súlyos üzemanyag-krízist idézett elő az "Usszuri" szövetségi autópályán. A tengerpartra vágyó habarovszki lakosok egyre inkább kétségbeesetten panaszkodnak, hiszen szinte lehetetlen tankolni. Számos kilométeres körzetben vagy egyáltalán nincsenek benzinkutak, vagy ha vannak, zárva tartanak, így az üzemanyaghiány tovább fokozza a feszültséget. Ott, ahol viszont elérhető a benzin, óriási sorok kígyóznak, és az autósok türelme a végsőkig próbára van téve.
Primorje területén az autósok számára a helyi magán benzinkutak kínálnak alternatív lehetőségeket, azonban a habarovszki lakosok között elterjedt a félelem a tankolás során. Többen számoltak be arról, hogy az üzemanyag minősége miatt később javításokat kellett végezniük járműveiken, mivel az üzemanyag túl híg volt, és ez problémákat okozott a motor működésében.
Az üzemanyaghiány éles tükröt tart a háború Oroszország mindennapi életére gyakorolt hatásáról. A dróntámadások kifejezetten az energetikai infrastruktúrát célozzák meg, és noha Moszkva rendre hangsúlyozza a lakosság ellátásának biztosítását, a valóságban egyre több területen kénytelenek jegyrendszert bevezetni. A mindennapi élet így egyre inkább a háború árnyékában zajlik, a megszokott rutinok és a biztonságérzet megkérdőjeleződnek.
Oroszország üzemanyagválsága mostanra már kézzelfoghatóan megérinti a lakosság mindennapjait: a kuponos rendszer bevezetése, a kiürült benzinkutak és a 47 százalékos áremelkedés mind azt mutatja, hogy az ukrán dróntámadások súlyos gazdasági terheket rónak az országra. A Krímben és a távol-keleti területeken a benzin immár igazi kincsé vált, és folyamatosan luxuscikké alakul.