Idén a Facebookon és az Instagramon elköltött politikai hirdetések összege már túllépte a kétmilliárd forintot.


Az összes költés több mint négyötödét a kormányoldal teszi ki. A Fidesz pártszervezetei, politikusai és a kormányzati irányítású proxyszervezetek együttesen közel 1,1 milliárdot tapsoltak el a Meta felületein csak idén, míg az ellenzék ennek töredékét költi hirdetésekre.

Augusztus 23-án átlépte a kétmilliárd forintot az az összeg, amit idén a hirdetők Magyarországon politikai, választási és társadalmi témájú reklámokra fordítottak a Facebook és Instagram platformjain, amelyeket a Meta üzemeltet. Ezt a megállapítást a Political Capital legfrissebb elemzése támasztja alá.

Apáti Bence cége kiemelkedő összeget fordított politikai hirdetésekre a YouTube-on, megelőzve ezzel az EU többi szereplőjét. Jelenleg csak az Egyesült Királyságban tapasztalható hasonló tendencia, ahol a Metán valóban elképesztő, 19 millió forintot költöttek, hogy Orbán Viktor elkerülje a vitát Magyar Péterrel.

A szervezet elemzése alapján a költségek 84%-a az Orbán-rezsimhez közel álló szereplőkhöz kapcsolódik. Az idei év során a kormányzati irányítás alatt működő proxyszervezetek összesen 543 millió forintot költöttek, míg a Fidesz pártszervezetei és politikusai 538 milliót, a kormányzati médiának pedig 499 millió forint jutott. A kormányzati szervek költései 157 millió forintra rúgnak. A fennmaradó 16%-ot az ellenzéki pártok, független médiák, civil szervezetek és egyéb hirdetők osztják meg egymás között.

A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy a Fidesz és politikai képviselői 2,8-szoros hirdetési költséggel rendelkeznek az összes ellenzéki párthoz és politikusaikhoz képest. A Political Capital jelentése szerint az ellenzéki pártok hirdetési rangsorában változások történtek: az év első nyolc hónapjában a Demokratikus Koalíció 47, míg a Tiszta Szívvel Magyarországért Párt 45 millió forintot költött a Meta platformjain. Ennek következtében a DK a második helyre lépett előre.

A Meta, a világ egyik vezető internetes vállalata, a július végén tett bejelentésében közölte, hogy októbertől leállítja a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unió területén. A döntés hátterében az EU tavaly márciusban elfogadott rendelete áll, amely a politikai hirdetések átláthatóságának növelését célozza, és amelynek célja az információk hamisítása elleni küzdelem, valamint a választási folyamatok külföldi beavatkozásának megakadályozása.

A Meta bejelentette, hogy felfüggeszti politikai hirdetéseit az Európai Unió területén.

Related posts