Érdemes volt-e előrehozni a választások bizonyos kiadásait?
Ha politikai helyett gazdasági szemmel tekintünk az idei büdzsében a jövő évi választások előkészületeire elkülönített 8,4 milliárd forintra, új megvilágításba kerül az összeg. Még akár jól is járhat vele az ország és az adófizetők. Jegyzet.
Jelentős hullámokat vert a politikai életben az a 8,4 milliárd forintos összeg, amelyet a 2025-ös költségvetés keretein belül már most biztosítottak a Nemzeti Választási Iroda (NVI) számára a 2026-os országgyűlési választások lebonyolítására. A Vox Populi választási kalauz Facebook-oldala felfedte ezt a szokatlan előirányzatot, ami arra késztette a politikai elemzőket, hogy egyesek előrehozott választásokra utaló jeleket véljenek felfedezni.
Politikai szemmel nézve nem is alaptalanul: még a kormánypárttal meglehetősen ritkán kritikus intézetek közül kettő is a Fidesz csökkenő népszerűségét méri, eközben a Tisza Párt támogatottsága emelkedik. Ám a hazai választási rendszer 2014 óta gyakorlatilag úgy van kialakítva, hogy könnyebb kétharmaddal nyerni, mint egyszerű többséggel. Ugyanis aki megnyeri a 106 választókerület túlnyomó többségét, az nagy valószínűséggel listán is szerez annyi szavazatot, hogy összejön neki a 133 mandátum. Logikusnak tűnt tehát az az érvelés, hogy a Fidesz addig szeretné letudni a következő parlamenti választást, amíg az egyéni választókerületekben legnagyobb ellenfelének, Magyar Péter pártjának nincs kiépített hálózata, felépített jelöltjei.
Ha kilépünk a politikai diskurzus zűrzavarából, és egy objektív, racionális megközelítést alkalmazunk a választási tájékoztató kampány pénzügyeinek elemzésére, akkor egy másik képet kapunk. A választási tájékoztató kampány alatt arra a tevékenységre gondolunk, amikor az NVI különböző médiaplatformokon – például plakátokon, videókban, rádiós spotokban, újsághirdetésekben vagy röplapokon – világosan kommunikálja, hogy a választópolgárok hol és hogyan tudják leadni szavazatukat. Ezen információk között szerepel, hogy mit tegyenek azok, akik külföldön tartózkodnak, vagy akik mozgáskorlátozottsággal, esetleg látássérüléssel élnek. A 2022-es választásokra az NVI hét ilyen tájékoztató videót készített, itt van közülük az egyik:
Fontos megjegyezni, hogy az NVI felelős a választások technikai lebonyolításáért, kezdve a piripócsi időközi egyéni választókerület választásaitól egészen az országos szintű eseményekig. Ez magában foglalja az általános parlamenti, önkormányzati és európai parlamenti választásokat is. Az ilyen jellegű tevékenységek természetesen költségekkel járnak. Ezek a költségek azonban nem merülnek ki a szavazólapok egyszerű kinyomtatásában, amelyeknek a tartalma csupán jövőre válik ismertté, tehát a finanszírozásukra 2026-ban kell majd figyelmet fordítani. Hasonlóképpen, a szavazatszámláló bizottságok, a delegáltak díjazása és egyéb közvetlen költségek is csak a következő évben merülnek fel.
Viszont léteznek olyan, jogszabály által előírt kötelezettségek, amelyeket az NVI-nek már a választás előtti évben el kell látnia.
A levélben szavazó állampolgárok tájékoztatása kiemelten fontos feladat, amely magában foglalja azt is, hogy részletes információt nyújtsanak számukra a névjegyzékbe való felvételről, az adataik módosításának lehetőségeiről, valamint arról, hogyan törölhetik magukat a névjegyzékből. Az ehhez kapcsolódó nyomdai és postai költségek már a 2025-ös év költségvetését érintik, és mivel közel félmillió érintett állampolgárról van szó, a kiadások már most meghaladják az 500 millió forintot, amelyet a 2021-es és 2017-es választások előkészületeihez terveztek.
Vannak olyan költségek egy választás lebonyolításánál, amelyeket érdemes előre kalkulálni, és sőt, ajánlott is ezt megtenni. Ilyenek például az informatikai fejlesztés és karbantartás, valamint a már említett tájékoztató kampány. Ezeknek a területeknek a kezeléséhez közbeszerzési eljárásokat kell indítani, mindezt úgy, hogy a választási kampány kezdetétől az eredmények jogerős kihirdetéséig minden zökkenőmentesen működjön. Emlékezzünk csak a 2018-as esetre, amikor az urnazárás után órákig akadozott az informatikai rendszer, és ezt nem szeretnénk megismételni.
Mikor is lesz a választás? Bár ennek kitűzése az államfő feladata, az eddigi gyakorlat azt mutatja, a lehető legkorábbi időpontot szeretik a Sándor-palotában. (Meg a Karmelita kolostorban is.) És miután 2026-ban április első vasárnapja épp húsvétra esik,
Jelentős eséllyel arra számíthatunk, hogy pontosan egy hét múlva, 2026. április 12-én tartjuk meg a választást.
A kampányidőszak február 21-én veszi kezdetét, ami azt jelenti, hogy addigra minden részletnek a helyén kell lennie a nagy megmérettetéshez. Ha az NVI-nek csupán január 1-jétől állna rendelkezésére a választás lebonyolításához szükséges körülbelül 10 milliárd forint, akkor mindössze 51 nap állna a rendelkezésükre ahhoz, hogy végrehajtsák az összes előkészületet, a szerződések megkötésétől kezdve egészen a választás teljes lebonyolításáig.
Vegyük például a fent említett tájékoztató kampányt! Az a vállalat, amelyik elnyeri a kapcsolódó pályázatot, a szerződés aláírását követően azonnal nekilát a feladatoknak. Első lépésként összegyűjti a szükséges információkat, majd kidolgozza a kreatív anyagokat. A grafikusok, operatőrök és vágók csapata mindent előkészít a tartalom elkészítéséhez. A megbízó, az NVI, alaposan átnézi az elkészült anyagokat, észrevételeket tesz, amelyeket a vállalkozó azonnal orvosol. Ezt követően az anyagokat nyomdába küldik. Az egész folyamat alapvetően három fő szakaszra bontható, és a munkálatok már az idén elkezdődnek, folytatódva jövő tavaszig.
A vállalkozó világosan szeretné megkapni a munkájáért járó díjat, például a már elkészült kreatív anyagért decemberben, hogy aztán nekiláthasson a következő gyártási szakasznak. Azonban ha az NVI-től nem érkezik meg a közbeszerzési szakzsargonban mérföldkőnek nevezett részteljesítés utáni kifizetés, akkor ezt a költséget neki kell előfinanszíroznia. Mivel nem minden cég rendelkezik a szükséges tőkével ehhez, a verseny szélesítése érdekében célszerű lenne úgy kiírni a közbeszerzési eljárást, hogy ez a probléma ne merüljön fel, így több vállalkozás is be tudna nyújtani ajánlatot. Fontos megjegyezni, hogy a részteljesítés összege már az idei költségvetést fogja terhelni.
Ezért indokolt, hogy ezeket a költségeket az idei évre helyezzük át.
Az NVI azonban szerződéseket (akár részteljesítésre is) csak akkora összegre köthet, amennyi az adott évi költségvetésben az ő rendelkezésére áll. Vagyis ha 500 millió, akkor legfeljebb a levélszavazók tájékoztatására szerződhet, ha pedig 8,4 milliárd, akkor belefér az is, hogy már idén kiírhatják a közbeszerzéseket, szerződhetnek bizonyos részkifizetésekre (az államháztartási szakzsargon úgy fogalmaz, kötelezettségvállalással terhelhetik az előirányzat keretét), és
Kapkodás nélkül, nyugodt tempóban minden feladat határidőre elkészülhet.
Aztán elérkezik a politikai csatározások időszaka, amikor a pártok sárdobálással, karaktergyilkossággal és egyéb mocskos trükkökkel készülnek a demokrácia ünnepére, a választásokra. Azonban az NVI-nek ebben már nem lesz szerepe.