Az árak drámai csökkenése már most is érezhető: 3500 drogériában kapható termék van a lista élén.

A legfrissebb piaci adatok szerint körülbelül 3500 termék érintett abban, hogy május 19-én az árréscsökkentést kiterjesztették a drogériák kínálatára. A jelentős áresésről a Nemzetgazdasági Minisztérium által végzett mintavétel is tanúskodik, amelynek során 426 vizsgált termékből 406 azonnali árcsökkenést mutatott az első napon. Az intézkedés hatálya harminc különböző kategóriába sorolt háztartási terméket és piperecikket ölel fel. Gerlaki Bence, az NGM államtitkára kiemelte, hogy különösen a szépségápolási szerek, tisztítószerek, valamint a háztartási papíráru és csomagolóanyagok esetében tapasztalható jelentős árcsökkenés. A várakozások szerint 16-18 százalékos árcsökkenés volt prognosztizálva, ehelyett azonban a valóságban közel 25 százalékos csökkenés történt, sőt, egyes termékek esetében akár 50 százalékot meghaladó árcsökkentést is tapasztalhattunk.
A hatósági árréscsökkentés programja március 17-én indult, eredetileg harminc élelmiszer-termékkategóriára kiterjedve. Két hónappal később, május 19-én újabb harminc drogériai termékkategória csatlakozott a kezdeményezéshez. Az érintett háztartási cikkek és személyes higiéniai termékek esetében a kereskedők által megállapított árrés maximum 15 százalék lehet. E lépéstől azt várták, hogy a magyar családok számára a szükséges termékek, mint például mosószerek, pelenkák és tusfürdők, akár 16-18 százalékkal olcsóbban elérhetők lesznek. A változások már hétfőn, az első napon érezhetőek voltak, és az új árcédulák összehasonlítása a múlt héttel mindenkinek világosan megmutatta a kedvező eltéréseket.
Az Index kérdéseire reagálva Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adópolitikáért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára a legelső mintavétel eredményeit ismertette:
Az intézkedés hatása figyelemre méltó volt, hiszen több termékkategóriában, különösen a szépségápolási cikkek, tisztítószerek, valamint a háztartási papíráru és csomagolóanyagok esetében számottevő árcsökkenés következett be.
Az NGM-nél kifejtették, hogy az online árfigyelő rendszer fejlesztése révén a jövőben lehetőség nyílik a három legnagyobb drogérialánc – a dm, Rossmann és Müller – termékeinek napi szintű ellenőrzésére. Mindhárom lánc árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot, így a teljes szabályozás alá tartozó termékkörök figyelése kiemelt fontosságú. Ezen kívül, a kezdetektől adatszolgáltatási kötelezettséggel bíró hat nagy élelmiszerkereskedő adatainak bevonásával az intézkedés közvetett hatásait is nyomon követhetjük.
A szaktárca tájékoztatása szerint a mintavétel folyamatát üzletenként és termékkategóriánként, indokolt esetben pedig alkategóriánként, például a tusfürdők között megkülönböztetve a hagyományos és a babatusfürdőt, hajtották végre, összesen öt-öt termék kiválasztásával. Amennyiben egy adott kategóriában ennél kevesebb termék található, úgy az összes elérhető termék adatait rögzítik. Ennek alapján a mintába összesen 426 termék került, ezek közül 214 a Rossmann, míg 212 a dm bolt kínálatából került ki. Az árváltozások figyelemmel kíséréséhez a referencia-időpontot május 13-án rögzítették, ezen a napon zajlott le az első adatgyűjtés.
"Május 19-én a mintavétel során gyűjtött termékek közül 406 termék ára lett kedvezőbb" - jelentette be Gerlaki Bence. További részleteket ismertetve elárulta:
Az NGM államtitkára hangsúlyozta, hogy a legfrissebb adatgyűjtés eredményei szerint az intézkedés alá vont termékek esetében átlagosan 24,9%-os árcsökkenés figyelhető meg. Ha kizárólag azokat a termékeket vesszük számításba, ahol árcsökkenés történt, akkor az átlagos árcsökkenés már 26,1%-ra rúg.
Ha a termékkategóriákat alaposabban szemügyre vesszük, akkor észlelhetjük, hogy a legnagyobb árcsökkenés a következő termékeknél figyelhető meg: papír kéztörlő hengerek, eldobható borotvák, alufóliák, borotvazselék, borotvahabok, gépi mosogatógép tabletták, kézfertőtlenítő gélek, hintőporok, valamint utántöltő borotvafejek. E termékek esetében átlagosan legalább 30 százalékos árcsökkenést tapasztalhatunk.
amelyek között vannak kifutó termékek is, így bár azok (már egyébként is kedvezményes) ára nem csökkent a szabályozás hatására, piaci szereplők az NGM mintavételéből számolt 24,9 százalékos átlagos árcsökkenéssel szinte teljesen azonos mértékű átlagos mérséklődésről számoltak be.
Ahogyan a harminc különböző élelmiszerkategória esetében március óta folyik az ellenőrzés, úgy a háztartási termékek és piperecikkek terén is megkezdődtek a vizsgálatok az intézkedés hatályba lépésével egy időben. Ezeket a folyamatokat a 42/2025. (III. 11.) kormányrendelet szabályozza és keretezi.
Érdemes felidézni, hogy az intézkedés kiterjesztésének hírére a Rossmann mennyiségi korlátozással reagált. A nagy áruházláncok közül ugyanakkor a Lidl és az Auchan is markáns jelét adta, hogy további akciókkal erősíti pozícióit az árversenyben.