Prémium hírlevelek - Kokett // A propaganda hatása: egy különleges bepillantás Trump utolsó és Orbán első kampányrendezvényébe
Ott voltam Michigan államban Donald Trump utolsó rallyján, és ott voltam Győrben, Orbán Viktor országjáró turnéjának első állomásán. Mostanra nagyjából annyi maradt a választók szabad akaratából, hogy "majd én eldöntöm melyik propagandának akarok bedőlni". Az én propagandám, az én döntésem.
Az utóbbi hónapokban egyre inkább elárasztják a közösségi média platformokat azok a videók, amelyek a „propaganda, aminek nem dőlök be” címmel futnak. Ezekben a felhasználók különféle trendeket, társadalmi normákat vagy politikai üzeneteket sorakoztatnak fel, legyen szó éppen az alternatív tejtermékek népszerűsítéséről, a konzervativizmus felerősödéséről vagy a női szőrtelenítés kérdéséről. Érdekes módon, nem sokkal később megjelentek ennek a jelenségnek az ellentétei is, amelyek „propaganda, aminek bedőlök” néven futnak, és szintén hasonló listákat tartalmaznak.
A videók mintha azt sugallnák, hogy tulajdonképpen minden propaganda az életünkben, és mi döntjük el minek dőlünk be, és minek nem. Mintha vissza tudnánk venni az irányítást azzal, hogy büszkén vállaljuk az algoritmusok által manipulált preferenciáinkat. Ez az online jelenség nagyrészt kifiguráz trendeket, amiket követünk akkor is, ha tudjuk, hogy nincs sok értelmük. Felbukkannak azonban a videók között olyan társadalmi és politikai jelenségek is, amelyek se nem lightosak se nem viccesek. Egy TikTok-videón például egy katonai jármű látható ezzel a felirattal: "propaganda, aminek bedőlök: orosz katonák".
Szombaton Győrben találkozott a Fidesz és a Tisza országjárása, ahol a helyi polgármester miniszterelnök-jelölti vitát javasolt. Magyar elvállalta volna a részvételt, de Orbán határozottan kijelentette, hogy "fogott emberekkel" nem kíván vitázni. Videós csapatunk is jelen volt az eseményen, és arra voltunk kíváncsiak, milyen állapotban van a magyar vitakultúra. Megfigyeléseink alapján a résztvevők, mindkét politikai oldalról, már eldöntötték, kire fognak szavazni, és hajthatatlanok voltak a meggyőzési kísérletekkel szemben.
A Digitális Polgári Körök (DPK) webáruházában különleges pólók találhatók, például "Egy a tábor, egy az algoritmus" felirattal. A hétvégi győri háborúellenes gyűlésen pedig már élőben is megcsodálhattuk őket. Számomra ez a szlogen egybeesik a TikTok-on elterjedt propagandás trendek üzenetével:
az emberek tudják, hogy zajszűrő buborékban léteznek, és ezt nem polarizációnak vagy problémának hívják, hanem közösségnek.
Egy különös pulóveren a "digitális honfoglalás 2.0" felirat mellett Árpád fejedelem éppen egy időkapuból kilovagolva tart a Vereckei-hágó irányába. Miközben a politikai pártok saját érdekeiket hajtva eluralják az online világot, az algoritmusok pörögnek, a választók pedig már rég nem szakpolitikai viták alapján hoznak döntéseket – és nem is próbálnak úgy tenni, mintha ez problémát jelentene. Ma már csupán annyi maradt a választók szabad akaratából, hogy "én döntöm el, melyik manipulációnak hiszek". Az én propagandám, az én választásom.





